A leggyakoribb kérdések és válaszok a közétkeztetésre vonatkozó táplálkozás-egészségügyi előírásokról szóló 37/2014. (IV. 30.) EMMI rendelet kapcsán
Az alábbiakban azokat a kérdéseket gyűjtöttük össze, melyek a közétkeztetési rendelet (továbbiakban: Rendelet) hatályba lépése óta az Intézetünkhöz érkeztek. Válaszaink hozzájárulnak a Rendelet egyes pontjainak megfelelő értelmezéséhez, ezáltal segítve a közétkeztetésben dolgozó szakemberek mindennapi munkáját.
Édesség: valamennyi édesipari termék és cukrászati termék
Finom pékáru: a tojással dúsított, az omlós és a leveles tésztából készült sütőipari termékek gyűjtőneve; jellegzetességük, hogy a receptúrájukban az étkezési zsiradék és a cukor együttes mennyisége a felhasznált lisztre számítva legalább 10%.
A Magyar Élelmiszerkönyvi előírások alapján az édes és a sós kekszek is az édesipari termékek alá tartoznak, azaz a Rendelet értelmében édességnek számítanak (pl. korpovit, zabpelyhes keksz, háztartási keksz).
A Rendelet 2. § 20. pontja ad választ a kérdésre. Kenyerek esetében pedig a Magyar Élelmiszerkönyv kötelező előírásairól szóló 152/2009. (XI. 12.) FVM rendelet előírásai az irányadók.
„Teljes kiőrlésű kenyér: Legalább 60% teljes kiőrlésű liszt (búza, rozs vagy tönköly) és legfeljebb 40% egyéb búza-, rozs-, vagy tönkölyőrlemény (jellemzően liszt) felhasználásával, kovászos technológiával vagy kovászt helyettesítő kovászkészítmény felhasználásával, tésztakészítéssel, alakítással, kelesztéssel, sütéssel előállított termék.”
Mindamellett úgy gondoljuk, hogy az ételmaradék csökkentése és az iskolai közétkeztetés népszerűségének növelése érdekében szükséges lenne az iskolagyümölcs és iskolatej program, továbbá az iskolai büfé- valamint étel- és italautomata-kínálat közétkeztetéssel való, akár jogszabályi szintű összehangolása.
A Rendelet 14. § (3) bekezdése szerint „Édesség önállóan ebédként nem adható. Egyéb étkezésként kizárólag a legalább 1/3 rész gyümölcsöt vagy 1/3 rész tejet vagy tejterméket tartalmazó édesség adható.” Így kisétkezésre nem adható 1/3 rész gyümölcsöt, ill. 1/3 rész tejet nem tartalmazó édesség.
Tájékoztatásul csak példaként említjük, hogy a gyümölcstea (a gyümölcs ízű, vagy gyümölcs ízesítésű teák nem tekinthetők gyümölcs teának), vagy a rooibos tea nem tartalmaz koffeint. A gyümölcs ízű fekete teák nem minősülnek gyümölcsteának, azok ízesített fekete teák, ezáltal koffeint tartalmaznak. A fekete, fehér, zöld, oolong, mate teák és ezek ízesített változatai, eltérő mértékben ugyan, de mind tartalmaznak koffeint.
A kenyerek esetében a Magyar Élelmiszerkönyv előírásai az irányadók, miszerint teljes kiőrlésű az a kenyér, amely legalább 60% teljes kiőrlésű liszt (búza, rozs vagy tönköly) és legfeljebb 40% egyéb búza-, rozs-, vagy tönkölyőrlemény (jellemzően liszt) felhasználásával, kovászos technológiával vagy kovászt helyettesítő kovászkészítmény felhasználásával, tésztakészítéssel, alakítással, kelesztéssel, sütéssel előállított termék.
Az élelmiszer-adalékanyagokról szóló1333/2008/EK rendelet II. mellékletének „E” része meghatározza az élelmiszerekhez felhasználható élelmiszer-adalékanyagok uniós jegyzékét és felhasználásuk feltételeit. Ennek értelmében xilit (E967) nem adható közétkeztetésben tea ízesítésére, még diétás étkeztetésben sem.
A Rendelet 1. § (2) bekezdése értelmében a rendelet rendelkezéseit - az 5. § (1) és (2) bekezdése, valamint a 15. § kivételével - az idősek számára étkezést biztosító szociális alapszolgáltatásokra, idősek nappali ellátását nyújtó és idősek bentlakásos intézményeire nem kell alkalmazni.
A Rendelet 1. §(1) bekezdésének a) pontja írja elő, hogy a hatálya milyen Intézményekre terjed ki. Ennek értelmében a Rendelet hatálya kiterjed a gyermekjóléti alapellátást és a gyermekvédelmi szakellátást biztosító szolgáltatókra, melyekbe a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (továbbiakban: Gyvt.) értelmében a lakásotthonként működő gyermekotthonok is beletartoznak, azaz a Rendelet előírásaiból az Intézményeket érintő kötelezettségek rájuk is vonatkoznak (például diétás étkeztetés biztosítása, tájékoztatási kötelezettség, hatósági ellenőrzés kapcsolódó pontjai).
A Rendelet hatálya kiterjed továbbá az 1. § (1) bekezdés b) pontja értelmében valamennyi,közétkeztetési szolgáltatást saját, működő főzőkonyhája révén biztosító Intézményre, szervre, szervezetre, gazdasági társaságra, természetes személyre (továbbiakban együtt: közétkeztető).Ezáltal közétkeztetőnek minősülnek azon gyermekjóléti alapellátást és gyermekvédelmi szakellátást biztosító szolgáltatók, intézmények, amelyek saját, működő főzőkonyhával rendelkeznek. A vendéglátó-ipari termékek előállításának és forgalomba hozatalának élelmiszerbiztonsági feltételeiről szóló 62/2011. (VI. 30.) VM rendelet (továbbiakban: VM rendelet) szerint főzőkonyhának minősül az a létesítmény, amely az étel készítéséhez és a felhasznált alapanyagokhoz szükséges raktár, előkészítő, főző (sütő), mosogató helyiségekkel rendelkezik, és amelyben az ételeket a helyszínen készítik. A fentiek értelmében, a lakásotthonokban kizárólag akkor kell a Rendelet Közétkeztetőre vonatkozó előírásait alkalmazni, amennyiben ott a VM rendelet szerinti főzőkonyha üzemel.
A háztartási körülmények között végzett vendéglátó tevékenységrevonatkozó előírásokat a VM rendelet1. § (3) bekezdése szabályozza. A családi jelleggel üzemelő, magánháztartási konyhához hasonló helyiség nem minősül főzőkonyhának, tehát az ételek biztosítása során a Rendeletben előírt Közétkeztetőre vonatkozó kötelezettségeket (pl. nyersanyag-kiszabati ív vezetése) figyelembe lehet venni, azonban az abban foglaltak betartása nem kötelező.
A lakásotthonokban a gyermekek ellátásáról gondoskodó gyermekfelügyelők számára segítséget nyújthat a Rendelet előírásainak átfogó ismerete és alkalmazása, a gyermekek életkorának megfelelő energia és tápanyagok biztosítása, valamint az egészséges táplálkozási ajánlásokhoz illeszkedő étrend kialakítása érdekében, ezzel is támogatva az ellátottak egészségtudatos életmódra való nevelését.
68. Mi vonatkozik a 0-1 éves korosztály étkeztetésére?
A 0–12 hónapos korcsoport vonatkozásában jelenleg az Egészségügyi Közlöny 2019. évi 18. számában (LXIX. ÉVFOLYAM 18. szám 2019. NOVEMBER 6. szerda) megjelent, az „Az Emberi Erőforrások Minisztériuma szakmai irányelve az egészséges csecsemő (0–12 hónapos) táplálásáról” című szakmai irányelv nyújthat támpontot.
A 0–12 hónapos gyermek étkeztetése a fenti szakmai irányelvben foglaltak figyelembevétele – valamint a gyermek szüleivel történő egyeztetés – mellett javasolt.
69.Felnőtt élelmezésre is vonatkozik-e a rendeletben előírt diéta meghatározás (szakorvos) illetve kizárólag csak ezeket szükséges biztosítanunk vagy kötelesek vagyunk alternatív diétákat (paleolit, ketogén, candida, szétválasztó, vegán) is szanatórium jellegű kórházban kiírni?
70. Milyen végzettségű dietetikus tervezhet étlapot? Van olyan dietetikus, akinek középfokú végzettsége van.
Dietetikus végzettség kizárólag felsőoktatási intézményből származó oklevéllel igazolható.
71. Kötelező-e az idősek bentlakásos intézményében a napi ötszöri étkezés?
A Rendelet 5. § (1) bekezdése értelmében a Közétkeztető köteles az egész napos ellátás esetén a korcsoportonkénti előírt energiaszükséglet 100%-át napi három fő- és két kisétkezéssel biztosítani.
72. Diétás étkezés jogosultságának igazolása
A Rendelet 15. § (1) bekezdése előírja, hogy diétás étkezés csak szakorvosi javaslattal adható. Szakorvosok körének meghatározását a 2. § (1) 22. pontja tartalmazza:
a) endokrinológia és anyagcsere-betegségek ráépített szakképesítéssel rendelkező szakorvos,
b) gasztroenterológia alap szakképesítéssel rendelkező szakorvos,
c) diabetológiai szakorvosi licenccel rendelkező szakorvos,
d) allergológia és klinikai immunológia ráépített szakképesítéssel rendelkező szakorvos;
73. Diétás étkeztetés esetén az étkeztető köteles-e ellenőrizni, hogy a törvénynek megfelelő igazolást adta le a szülő? Hogyan teheti ezt meg?
A szakorvos által kiadott igazoláson olvashatóan szerepelnie kell az orvos nevének, pecsétszámának. A közétkeztetőnek nem kötelessége ellenőrizni az igazolás eredetiségét, bármiféle gyanú esetén az Intézmény feladata annak utána járni. Ezt megteheti az Állami Egészségügyi Ellátó Központ (ÁEEK) által vezetett, az orvosok működési nyilvántartását is tartalmazó enkk.hu weboldalon. Amennyiben olyan szakorvos állít ki igazolást, aki lejárt szakorvosi vizsgával rendelkezik, járóbeteg ellátás területét illetően a járási hivatal népegészségügyi osztályát, fekvőbeteg ellátás területét illetően pedig az EMMI-t szükséges értesíteni.
74. Idősek étkezésére vonatkozó előírások
A 37/2014. (IV.30.) EMMI rendelet rendelkezéseit az 5. § (1) és (2) bekezdése, valamint a 15. § kivételével az idősek számára étkezést biztosító szociális alapszolgáltatásokra, idősek nappali ellátását nyújtó és idősek bentlakásos intézményeire nem kell alkalmazni. A Rendelet fent kiemelt pontjai az életkorok vonatkozásában, a napi étkezések számának függvényében, és szakorvos által igazolt diéta biztosítására vonatkozóan tartalmaz előírásokat.
75. Miért csak a tejben és tejtermékekben lévő kalcium számít bele a napi kalcium bevitelbe?
A Rendelet 11. § (3) bekezdése az étkeztetés típusának függvényében határozza meg, hogy 10 élelmezési nap alatt mennyi tej vagy tejtermék biztosítása szükséges.
A gabonafélék, az olajos magvak, a zöldségek, a gyümölcsök, egyes halak, a húsok, a tojás és az ásványvizek is tartalmaznak kalciumot, azonban ezekből az élelmiszerekből kisebb hatásfokkal szívódik fel és hasznosul, mint a tejből és tejtermékekből, mivel a kalcium abszorpcióját a tejben lévő laktóz, fehérje, D-vitamin és tejsav is elősegíti.
76. Beküldheti-e a szülő a diétás ételt az oktatási nevelési-intézményekbe?
A Rendelet 15. § (2) és a 2021. szeptember 9-től hatályos (2a) bekezdésében foglaltak szerint:
„(2) A diétás étrendet az Intézmény úgy is biztosíthatja, hogy ha az Intézmény főzőkonyháján vagy az Intézményt ellátó Közétkeztetőnél nem biztosítottak a diétás ételek előállításához szükséges személyi, tárgyi, műszaki feltételek, az Intézmény azt más – ilyen feltételekkel rendelkező – Közétkeztetőtől rendeli meg.
(2a) A nevelési-oktatási intézményben, amennyiben a közétkeztetés keretében nem biztosítható a gyermek és a tanuló diétás étkezése, – a szülő, más törvényes képviselő írásbeli nyilatkozata alapján – a gyermek és a tanuló által az intézménybe bevitt, vagy a szülő, más törvényes képviselő által az intézménybe rendelt étel intézményben történő elfogyasztásának lehetővé tételével is biztosítható. Ennek érdekében a nevelési-oktatási intézmény vezetője köteles biztosítani a hűtés, a melegítés és a fogyasztás megfelelő feltételeit a hatályos jogszabályok és szakmai előírások betartásával.”
Az Intézmény vagy a fenntartó döntési hatáskörébe tartozik, hogy a szakorvos által igazolt diétás étkezést igénylő személy diétás étrendjének biztosításához az Intézmény főzőkonyháján megteremti-e a szakorvos által igazolt diétás étrend ételeinek előállításához szükséges személyi, tárgyi, műszaki feltételeket, vagy a diétás ételeket a szakorvos által igazolt diétás étrend ételeinek előállításához szükséges személyi, tárgyi, műszaki feltételekkel rendelkező közétkeztetőtől rendeli meg. Álláspontunk szerint a nevelési-oktatási intézmény akkor, és csak akkor hivatkozhat a Rendelet 15. § (2a) bekezdésére, amennyiben a fenti lehetőségek egyike sem valósítható meg, illetve nem áll rendelkezésre, és ha lehetőségeihez képest megtett mindent annak érdekében, hogy a közétkeztetés keretein belül oldja meg a diétás étkeztetést.
Fentiek alapján, amennyiben a szakorvos által előírt diétás étrend a közétkeztetés keretében nem biztosítható, a gyermek és a tanuló diétás étkezése a Rendelet 15. § (2a) bekezdésében foglaltaknak megfelelően, a gyermek és a tanuló által az intézménybe bevitt, vagy a szülő, más törvényes képviselő által az intézménybe rendelt étel intézményben történő elfogyasztásának lehetővé tételével is biztosítható.
77. A korcsoportnak megfelelő energia értéknek naponta meg kell felelni, vagy 10 napos ciklust lehet figyelembe venni.
A Rendelet 3. melléklete a korcsoportonkénti napi energiaszükségletet határozza meg, így minden nap energiaértékének meg kell felelnie az előírtaknak.
78. Kötelező-e minden diétás étlapot a beteg osztályon kifüggeszteni?
A Rendelet 6. § (1a) bekezdése értelmében fekvőbeteg-gyógyintézeti normál étrend szolgáltatása esetén az étlap kifüggesztése kötelező, a speciális diétás étkeztetés esetén a diétás étrendet tartalmazó étlap kifüggesztésétől el lehet tekinteni, ha annak elektronikus formában történő közzététele biztosított.
79. A diétás étkezésre való jogosultság igazolása a diéták esetében. Adható-e diétás étkezés idősek otthonában orvosi igazolás nélkül, az idős ember és az ápolószemélyzet tapasztalata alapján?
Idősek otthonában diétás étkeztetés esetén a Rendelet vonatkozó előírásait (15. §) nem lehet figyelmen kívül hagyni, így kizárólag a szakorvos által kiállított igazolás, és nem az ellátott vagy az ápolószemélyzet tapasztalata határozza meg a diétás étrend szükségességét.
80. Diétás étkezés bevezetésének gyakorlati megvalósítása, diétás főzési helyszín kialakításának szabályai, milyen lépéseket kell tenni a bevezetéshez, ha igény mutatkozik rá?
A közétkeztetőnek a diétás étrendet alkotó ételt a megadott diétára való alkalmasságot befolyásoló anyag kizárásával kell elkészítenie, tárolnia, szállítania, átadnia a végső fogyasztónak, kizárva az ételek ilyen anyaggal való szennyeződésének lehetőségét. A diétás ételkészítés veszélyeiből származó esetleges egészségkárosodás lehetősége szükségessé teszi – az élelmiszer-biztonsági ellenőrzésekhez hasonlóan – a népegészségügyi hatóság jelenlétét és következetes ellenőrzését és döntéseit. A diétás ételkészítésre vonatkozóan, a megvalósíthatóság szempontjából két lehetőség van.
1. A diétás étel készítésének időben történő elkülönítése a normál étel készítésétől.
2. A diétás étel készítésének térben történő elkülönítése a normál étel készítésétől.
81. A Rendelet 16. § (2) és (6) bekezdésében foglalt felügyeletre vonatkozó előírást hogyan kell értelmezni?
A Rendelet 2. § (1) bekezdése meghatározza a „tíz élelmezési nap” fogalmát, különös tekintettel arra, hogy a Rendelet 6. melléklete tíz élelmezési napra, egy főre számítva részletezi az egyes élelmiszerekre, élelmiszercsoportokra vonatkozó előírásokat.
A Rendelet 4. § (1) bekezdése továbbá részletezi, hogy az étrend összeállításánál biztosítani kell, hogy a 2. mellékletben foglalt változatossági mutató az egymást követő kétszer tíz élelmezési nap melegétkezéseinek vonatkozásában ne legyen kisebb 60-nál, és az egymást követő kétszer tíz élelmezési nap főétkezéseiben egy ételsor csak egy alkalommal forduljon elő.
Nem kell alkalmazni az (1) bekezdésben foglaltakat a fekvőbeteg-gyógyintézeti étkeztetés során, ha az alkalmazott diéta nem teszi lehetővé. Egyéb intézményben alkalmazott speciális diéta esetén az étrend összeállítása során az (1) bekezdésben foglalt rendelkezéseknek tíz élelmezési nap vonatkozásában kell megfelelni.
Annak részleteire azonban, hogy kinek a feladata és felelősségi köre meghatározni a tíz élelmezési nap kezdetét, a Rendelet nem tér ki.
Az NNGYK álláspontja szerint, mivel a közétkeztető feladata és felelőssége az étrendtervezés, valamint hogy a tervezett étrendek megfeleljenek a Rendelet előírásainak, egy esetleges hatósági ellenőrzés során a közétkeztető tudja megjelölni, hogy, hogyan tervezte a tíz élelmezési napot, azaz honnan számolandó a tíz élelmezési nap kezdete.
Felhívjuk azonban a figyelmet arra, hogy a hatóság a hatósági vizsgálatának lefolytatása érdekében, a közétkeztető által meghatározott 10 élelmezési nap közül bármely 10 élelmezési nap adatait bekérheti, figyelembe véve a Rendelet vonatkozó előírásait.
83. Ha a szakács van megbízva az élelmezésvezető távollétében a helyettesítésével, akkor neki
is részt kell vennie a Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ (NNGYK)
táplálkozás-egészségügyi tárgyú képzésén? A képzésen történő részvétel az élelmezésvezető
kötelezettsége vagy a feladatot ellátó személy (végzettségtől függetlenül) kötelezettsége is?
A 37/2014. (IV.30.) EMMI rendelet 16. § (3) bekezdése szerint:
„A fekvőbeteg-gyógyintézeti étkeztetés kivételével az élelmezésvezetőnek főiskolai szintű dietetikus képesítéssel, az Országos Képzési Jegyzékről és az Országos Képzési Jegyzék módosításának eljárásrendjéről szóló kormányrendelet szerinti élelmezésvezető szakképesítéssel vagy államilag elismert élelmezésvezető szakképesítéssel kell rendelkeznie.
(6) A Közétkeztető gondoskodik arról, hogy a diétás étel készítését
a) diétás szakács szakmai képesítéssel rendelkező személy végezze, vagy
b) dietetikus szakképesítéssel rendelkező szakember felügyelje.
(7) A (3) bekezdés szerinti szakképesítéssel rendelkező személyeknek a Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ táplálkozás-egészségügyi tárgyú képzésén ötévente részt kell venniük.”
Mindezek értelmében az élelmezésvezető távollétében a helyettesítésével megbízott szakácsnak nem kell az NNGYK táplálkozás-egészségügyi tárgyú képzésén (öt évente) részt venni.
A jogszabály nem rendelkezik arról, hogy az élelmezésvezető távollétében a helyettesítését ellátó személynek milyen végzettséggel kell rendelkezni.
Az viszont egyértelmű, hogy az élelmezésvezetőnek milyen végzettséggel kell rendelkezni, s ezen
szakképesítést érinti az NNGYK-képzési kötelezettség, az ételkészítést végző szakács képesítésűt
nem, neki nem kell ilyen képzésen részt vennie.
84. Fekvőbeteg-gyógyintézeti étkeztetés esetén a dietetikus végzettségű élelmezésvezetőnek, és
a közétkeztetés keretében diétás étrendet, diétás étlapot tervező, vagy a diétás étel készítését
felügyelő dietetikus munkavégzése önállóan végzett egészségügyi tevékenységnek minősül-e, és
ennek okán szükséges-e rendelkeznie érvényes regisztrációval a működési nyilvántartásban?
Az NNGYK álláspontja szerint, tekintettel arra, hogy a közétkeztetés élelmezési szolgáltatásnak és
nem egészségügyi szolgáltatásnak minősül, ezért amennyiben a közétkeztető a diétás étrend,
valamint a diétás étlap tervezéséhez, illetve a diétás étel készítésének felügyeletéhez dietetikus
szakképesítésű személyt foglalkoztat, akkor ezekre a tevékenységekre a dietetikus nem kap
egészségügyi szolgáltatás nyújtására jogosító működési engedélyt, ezért a közétkeztetésben dolgozó
dietetikusnak nem szükséges érvényes működési nyilvántartással rendelkeznie.