OGYI/5874/2014 - Sanofi Aventis Magyarország Kereskedelmi és Szolgáltató Zrt.
a) a közzététel
napja
2015. április 14.
b) az eljáró
hatóság megnevezése
GYEMSZI-OGYI
c) az ügy száma és
tárgya
OGYI/5874/2014,
gyógyszer-ismertetési tevékenység ellenőrzése
d) a jogsértő
neve
Sanofi
Aventis Magyarország Kereskedelmi és Szolgáltató Zrt.
e) a
megállapított tényállás összefoglaló ismertetése
I. Külföldi rendezvények és a rendezvényeken történő részvételhez biztosított természetbeni támogatások
A 2013. december 2-6. között Melbourne-ben megrendezett „22nd World
Congress of Diabetes” megnevezésű rendezvényen való részvételhez Ügyfél által
nyújtott támogatás vizsgálata során GYEMSZI-OGYI az alábbiakra jutott. A
becsatolt dokumentumokból megállapíthatóvá vált, hogy a támogatott 5 fő orvos
utazása – amelynek költségeit Ügyfél állta – a következők szerint alakult. A
támogatott orvosok 2013.11.24-én érkeztek Budapestről Dohába (Katar), onnan
repültek Kuala Lumpurba (Malajzia), ahová 2013.11.25-én érkeztek meg, majd
onnan 2013.11.27-én érkeztek Aucklandbe (Új-Zéland). A konferencia lezárulta után
2013.12.11-én indultak Syndey-ből, és Kuala Lumpuron, majd Dohán keresztül 2013.12.13-án
érték el Budapestet. A csatolt dokumentáció alapján GYEMSZI-OGYI
megállapította, hogy Ügyfél fejenként hat éjszakára vonatkozó szállásköltséget
támogatott, ám a repülőjegyek összegét teljes egészében viselte, mindösszesen
2.656.500 Ft összegben. GYEMSZI-OGYI megállapította, hogy Ügyfél a támogatott
öt egészségügyi szakember számára olyan repülőjegyeket térített meg, amelyek
nem a konferencia helyszínére – sőt más országba – szóltak, ahova öt nappal a
rendezvény kezdő időpontja előtt érkeztek meg az orvosok. Hasonlóképpen az
Ügyfél által fizetett visszaútra öt nappal a konferencia befejezését követően
került sor és a támogatott orvosok a rendezvény helyszínétől (Melbourne) több
mint 700 kilométerre lévő Sydneyben ültek repülőre.
A 2012. június 13-16. között Bangkokban megrendezett „15th ICID Meeting”
konferencián Ügyfél egy fő részvételét támogatta 1812 Euro összegben, amely
költségviselés kiterjedt az utazás, hat napi szállás, étkezés és a konferencián
való regisztráció költségeire.
A Gyftv. 14. § (4) bekezdése szerint természetbeni
támogatás nyújtható az egészségügyi vagy tudományos tevékenységet folytató
személy számára szakmai rendezvényeken, tanfolyamokon történő részvételre,
azonban a természetbeni támogatás kizárólag a rendezvényeken történő
részvétellel közvetlen összefüggésben felmerülő kiadások (így különösen utazási
költség, szállásköltség, részvételi díj) fedezetére szolgálhat.
A melbourne-i konferencián való részvételükben
támogatott orvosok részére a repülőútra kifizetett költségtérítés – tekintettel
az utazások időpontjára és célállomására - nem minősült olyan kiadásnak, amely
a rendezvénnyel közvetlen összefüggésben merült volna fel, így GYEMSZI-OGYI
ezen kifizetést jogszabályellenesnek találta.
A fenti okokból kifolyólag hasonlóképpen
jogszabályellenes volt, hogy Ügyfél a hivatkozott bangkoki konferencián való
részvételben támogatott orvos részére a konferenciát követő három napra is
állta az egészségügyi szakember szállásköltségét, továbbá az is, hogy az Ügyfél
olyan visszaútra szóló repülőjegynek viselte a költségeit, amely a konferencia
befejezését követő 3. napra szólt. Mindezek nem felelnek meg annak a
jogszabályi követelménynek, mely szerint a természetbeni támogatás kizárólag a
rendezvényeken történő részvétellel közvetlen összefüggésben felmerülő kiadások
fedezetére szolgálhat.
II. - A gyógyszerismertetéshez használt brosúrák és szakmai tájékoztató anyagok
A,
A vizsgálat során megállapítást nyert, hogy a
szakembereknek szóló Algoflex Baby termékkel kapcsolatos HUIBU130302 és 130304
jelzésű brosúrákban szereplő „az
ibuprofen valamelyest hosszabb fájdalomcsillapító hatással rendelkezik, ezért
adagolását nem szükséges olyan sűrűn ismételni (6óránként), mint a
paracetamol esetében (4óránként)” kitétel nem felel meg a jogszabályi
követelményeknek.
Noha az ibuprofen valóban hosszabb fájdalomcsillapító
hatással rendelkezik a paracetamolnál, a fenti paracetamol tartalmú készítmény
alkalmazási előírásából is egyértelműen megállapítható, hogy a paracetamol
tartalmú készítményeknél a négy óránkénti adagolás, lehetőség és nem előírás.
Így a brosúrák nem felelnek meg a pontosság követelményének és nem állnak
összhangban a vonatkozó alkalmazási előírással.
Hasonlóképpen a szakembereknek szóló HUIBU130506,
HUIBU131104 diasorokban szereplő – „Az
ibuprofen a paracetamolhoz képest hosszabb fájdalomcsillapító hatással
rendelkezik.. Adagolását nem szükséges olyan sűrűn ismételni, mint a
paracetamol esetében.” – állítás az alkalmazási előírásokkal nem áll
összhangban.
Fentiek alapján megállapítható, hogy fent nevezett
brosúrák nem felelnek meg a Gyftv. 11/B. § (2) bekezdésében leírt, a gyógyszer alkalmazási
előírásában foglaltakkal összhangban lévő bemutatás követelményének. Továbbá
Ügyfél a HUIBU130302 és 130304 jelzésű gyógyszerismertető anyagok szakemberek
körében történő terjesztésével megsértette a Rendelet 6. § (2) bekezdésében
foglalt pontos információátadás követelményét.
B,
A HUENO130103 jelzésű, „Betegtájékoztató a vérrögképződés veszélyeiről és megelőzéséről” „
– című ismertetés keretében egészségügyi szakembereknek átadott betegnek szóló
tájékoztató anyagban az alábbi mondat volt olvasható: „A VTE megelőzésére nagy ortopédsebészeti vagy hasi műtétek után,
rövidebb vagy hosszabb ágynyugalommal járó belgyógyászati betegségeknél
megelőzésként úgynevezett „kis molekulasúlyú” heparint alkalmazunk, amíg a
veszélyeztetettség fennáll.”
Megállapítást
nyert, hogy a VTE megelőzésére nem csak „kis molekulasúlyú” heparint
alkalmaznak, hanem egyéb hatástani csoportba tartozó gyógyszereket is.
Megállapítást nyert, hogy a tájékoztató a kis molekulasúlyú heparin injekcióra
fókuszál, vagyis nem nyújt kiegyensúlyozott tájékoztatást a VTE megelőzésében
alkalmazott készítményekről.
Fentiek
alapján megállapítható, hogy a brosúra nem felel meg a Gyftv. 11/B. § (1) és
(2) bekezdésében foglalt ésszerű felhasználás, tárgyilagos, a gyógyszer
alkalmazási előírásában foglaltakkal összhangban lévő bemutatás
követelményének.
Ügyfél
a VTE megelőzésére vonatkozóan a tárgyilagos bemutatás követelményének nem
megfelelő tartalmú tájékoztató füzeteket juttatott el a kezelőorvosokhoz. A
kezelőorvosokhoz ezáltal olyan információk kerültek, amelyek nem nyújtottak
teljes körű és kiegyensúlyozott tájékoztatást a VTE megelőzéséről. Azokban az
esetekben, amikor az orvos a – VTE kockázatának kitett – pácienseinek
továbbadta a tájékoztató anyagokat, a nem kiegyensúlyozott információközlés, a
páciensekhez is eljutott, ezáltal a betegek érdeke sérült.
A
fent kifejtettek alapján megállapítható, hogy a „Betegtájékoztató a
vérrögképződés veszélyeiről és megelőzéséről” – című tájékoztató füzet
tartalmát tekintve nem felel meg a Gyftv. 11/B. § (1) és (2) bekezdésében
foglalt ésszerű felhasználás, tárgyilagos, a gyógyszer alkalmazási előírásában
foglaltakkal összhangban lévő bemutatás követelményének.
C,
A szakembereknek szóló HYPNOGEN
10mg filmtabletta A.HU.ZOL.12.01.01 jelzésű brosúrában szereplő, “Másnapi hatással alig kell
számolni” állítást az alkalmazási
előírás nem támasztja alá. A szédülés, fejfájás, nappali álmosság a gyógyszer
alkalmazási előírása értelmében a gyakori (≥1/100‑<1/10)
mellékhatások között szerepel.
Fentiek alapján
megállapítható, hogy fent nevezett brosúra nem felel meg a Gyftv. 11/B. § (2)
bekezdésében leírt, a gyógyszer alkalmazási előírásában foglaltakkal
összhangban lévő bemutatás követelményének
III. Rendezvényekkel kapcsolatos támogatások bejelentése
GYEMSZI-OGYI megvizsgálta, hogy a Gyftv. 14. §
(10)-(13) bekezdései szerinti, rendezvények támogatására illetve orvosok
rendezvényeken való részvételének támogatására vonatkozó bejelentési
kötelezettségének Ügyfél mennyiben tett eleget.
Megállapítást nyert, hogy a támogatásokkal kapcsolatos
bejelentéseket Ügyfél számos alkalommal elkésetten, a jogszabályi határidőt
elmulasztva tette meg. A 2012-2013 évben
az összesen megvalósult 110 rendezvény támogatására vonatkozó bejelentésből a
bejelentés 34 esetben nem a jogszabályban előírt 30 nappal korábban történt.
GYEMSZI-OGYI megállapította továbbá, hogy az orvosok belföldi rendezvényeken
való részvételének támogatására vonatkozó 312 bejelentésből a bejelentés 32
esetben nem a jogszabályban 2012. június 30. napjáig előírt 30 nappal, illetve
2012. július 1. napjától előírt 10 nappal korábban történt.
IV. Orvosokkal előadások tartására illetve kerekasztalokon való részvételre vonatkozó szerződések
GYEMSZI-OGYI számos esetben azonosított olyan
előadásokat, amelyek esetében a prezentációt/előadást a megbízott egészségügyi
szakember abban az intézményben tartotta meg, amelynek maga is a szakorvosa
volt illetve az előadás résztvevői többségében olyanok voltak, akik az
előadóval mindennapos munkatársi kapcsolatban álltak.
GYEMSZI-OGYI 2014. október 14. napján kelt
OGYI/5874-31/2014 számú nyilatkozattételi felhívásában felszólította az
Ügyfelet, hogy adjon rá magyarázatot, hogy miért fizettek díjazást egyes
szakemberek részére azért, hogy a saját osztályukon vagy kórházukban adjanak
elő osztályos referálók és egyéb rendezvények keretében.
Az Ügyfél a 2014. november 17. napján kelt
OGYI/5874-32/2014 számú nyilatkozatában a hivatkozott előadások támogatásával
kapcsolatban a következőket adta elő. A támogatott előadások saját szervezésű
ismertetést segítő rendezvények voltak. Ügyfél hivatkozása szerint azért nem az
orvoslátogatói tartották az előadást, mert az ő szakmai felkészültségük sok
esetben nem voltak elegendő a szakmai vitához, a bonyolultabb kérdések,
gyakorlati problémák elmagyarázásához. Ügyfél úgy nyilatkozott, hogy mindig
olyan egészségügyi szakembert kért fel, aki megfelelően felkészült és
elfogadott a szakmában és az intézményen belül kollégái előtt szaktekintélynek
számít.
GYEMSZI-OGYI – megvizsgálva a beadott dokumentációt és
Ügyfél nyilatkozatát is – a következőkre jutott. Egy egészségügyi intézményben
természetes napi működéséhez tartozik, hogy vannak a kórházban dolgozó
egészségügyi szakemberek részére tartott olyan események, amelyeken az
osztályon dolgozók szakmai felkészítése folyik. Ezeknek az értekezleteknek a
keretében rendszerint megbeszélésre kerülnek a szakmai újdonságok, új
eljárások, valamint új gyógyszerek alkalmazása is. Az osztályvezető orvosok,
valamint az általuk más kérdésekben meghívott más osztályokon dolgozó korházi
prominensek részvétele és előadás tartása az ilyen típusú szakmai
rendezvényeken magától értetődő és munkakörükből fakadó kötelezettség.
GYEMSZI-OGYI a fentiekre és Ügyfél nyilatkozatára is
tekintettel, továbbra sem látott semmilyen olyan okot, amelynél fogva
racionálisan indokolható lett volna, hogy Ügyfél külön díjazásban részesítse a
saját intézményben tartott előadásokért az egészségügyi szakembereket. Az ilyen
jellegű támogatás alkalmas arra, hogy az Ügyfél arra ösztönözze az előadó,
kórházi hierarchiában kiemelt helyen lévő orvosokat, hogy Ügyfél termékéről
értekezzenek olyan fórumokon, ahol a beosztottjaik, munkatársaik
kötelességszerűen vesznek részt, és ezáltal az Ügyfél a bemutatott terméknek
előadó beosztottjai és munkatársai által történő alkalmazását ösztönözheti. A
saját munkatársaknak tartott előadás tehát, olyan tiltott befolyást gyakorolhat
a hallgatóságra, amely túlmutat a törvény által meghatározott azon
viszonyrendszeren, amely az orvosok és a gyógyszerismertetők között
jogszabályszerűen fennállhat.
GYEMSZI-OGYI nem találta megalapozottnak Ügyfél azon
érvelését, hogy azért vették igénybe és díjazták az adott intézményekben
dolgozó orvosok segítségét, mert a gyógyszerismertetőik nem voltak felkészülve,
hogy Ügyfél gyógyszereit a megfelelő szakmaisággal mutassák be az ismertetés
keretein belül. A hatóság álláspontja szerint az ismertetést folytató
gyógyszerpiaci szereplőnek rendelkezniük kell olyan szakmai felkészültségű
ismertetőkkel illetve bérismertetőkkel, akik a jogszabályoknak megfelelően
valós és pontos tájékoztatást tudnak adni a gyógyszer tulajdonságairól illetve
alkalmazásáról.
GYEMSZI-OGYI megállapítása szerint az egészségügyi
szakembereket gyógyszerismertetési feladatokra igénybe venni természetszerűleg jogszabályellenes,
ugyanis a Gyftv. 13. §(1) bekezdése szerintaz ismertetési
tevékenységet folytató az ismertetési tevékenységet csak az általa
munkaviszonyban vagy munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban
foglalkoztatott, az egészségügyért felelős miniszter rendeletében meghatározott
képzettségi követelményeknek megfelelő és a jogszabály szerinti ismertetői
igazolvánnyal rendelkező ismertetők útján folytathatja.
A fentieken kívül GYEMSZI-OGYI megállapította, hogy
Ügyfél egyes egészségügyi szakemberekkel úgy szerződött előadások tartására,
hogy előre biztosította számukra az előadás tartalmát meghatározó diasort. A
hatóság megállapította továbbá, hogy különböző egészségügyi szakemberek által,
különböző intézményekben tartott előadásokhoz számos esetben teljesen ugyanazt
a sablondiasort használták és GYEMSZI-OGYI felhívására Ügyfél ezen diasorokat
csatolta pusztán az egyes szerződések teljesítését igazoló dokumentációként.
GYEMSZI-OGYI öt ilyen, Ügyfél által meghatározott tartalmú, az előadó
egészségügyi szakembereknek az előadás megtartásához átadott sablon diatípust
azonosított. A sablon diák címei a következők voltak: Inzulinkezelés a betegek
szempontjából; Inzulinbeállítás, mint egyénre szabott terápia; A detemir
inzulin és a glargin inzulin hatása a vércukor kontrolra a 2 TDM -os
betegekben; Az inzulinkezelés cardiovascularis vonatkozásai; Az inzulin korai
bevezetésének előnye a 2-es típusú diabéteszes betegekben.
GYEMSZI-OGYI megállapítása szerint az ismertetési
tevékenységet folytatónak a Gyftv. szabályainak betartásával van lehetősége
előadások megtartásáért megbízási díjat fizetni egészségügyi szakemberek
részére, ellenkező esetben a kifizetett díjazás a Gyftv. 14. § (1) bekezdésébe
ütköző tiltott anyagi előny juttatásának minősül. A GYEMSZI-OGYI által
kialakított gyakorlat szerint egy előadás tartását annyiban finanszírozhatja
egy ismertetési tevékenységet folytató, amennyiben az előadást tartó
egészségügyi szakember a tudomány mindenkori állásának megfelelően,
függetlenül, az adott terápiás területen alkalmazott gyógyszereket objektív
szempontrendszer alapján bemutatva jár el. Az így megtartott előadásnak az
egészségügyi szakember saját szellemi termékének kell lennie. Ezzel szemben
különböző egészségügyi szakemberek által különböző intézményekben az Ügyfél
által előre meghatározott tartalmú, ugyanazon sablondiák alapján megtartott
előadások nem tekinthetőek szakmai és tartalmi függetlenséggel megtartott
előadásoknak, sokkal inkább promóciós jellegű, saját, ismertetést segítő
rendezvényének minősíthetők.
A fent hivatkozott, munkatársaknak illetve az Ügyfél
által előre meghatározott tartalommal megtartott előadásokkal kapcsolatban
GYEMSZI-OGYI megállapította, hogy azok nem a 14. § (3) szakmai és tudományos
célokat szolgáló rendezvények voltak, hanem a 14. § (2) szerinti ismertetést
segítő rendezvények.
GYEMSZI-OGYI megállapította, hogy a 2012-2013. évben
Ügyfél 158 esetben fizetett ki előadói díjat olyan esetben, amikor a szerződő
orvosok saját kollégáiknak tartottak előadást az Ügyfél ismertetést segítő
rendezvényén. Ezen felül Ügyfél 39 alkalommal olyan szerződést kötött, amely
szerint a szerződődő orvos olyan intézményben tartott saját kollégái számára
előadást, ahol vezető beosztásban dolgozott.
Mindezekre tekintettel az egészségügyi szakemberek
által saját intézményben vagy akár külső helyszínen tartott olyan előadásaiért
kifizetett előadói díj, ahol az intézményben dolgozó orvosok illetve nővérek és
egyéb asszisztensek vannak túlsúlyban, továbbá az olyan előadások tartása,
amelyeknek a tartalmát az átadott diák segítségével Ügyfél előre meghatározta,
a Gyftv. 14. § (1) bekezdésébe ütköző tiltott anyagi előny juttatásának
minősülnek. Mindezek mellett megállapítást nyert, hogy Ügyfél a Gyftv. 13. §
(1) bekezdésbe ütköző gyakorlatot folytat, jelesül jogszabályellenesen vesz
igénybe egészségügyi szakembereket az ismertetést segítő rendezvényein
folytatott ismertetéshez.
f) a megsértett jogszabályi
rendelkezések megjelölése
A biztonságos és
gazdaságos gyógyszer- és gyógyászatisegédeszköz-ellátás, valamint a
gyógyszerforgalmazás általános szabályairól szóló2006. évi XCVIII. törvény (Gyftv.)
11/B. § (1) és (2) bekezdései, valamint a Gyftv. 14. § (1), (4), (5), (10) és
(13) bekezdései.
Az
emberi felhasználásra kerülő gyógyszer, illetve gyógyászati segédeszköz
ismertetésére, az ismertetői tevékenységet végző személyek nyilvántartására, és
a gyógyszerrel, gyógyászati segédeszközzel kapcsolatos, fogyasztókkal szembeni
kereskedelmi gyakorlatra vonatkozó részletes szabályokról szóló 3/2009. (II. 25.) EüM rendelet 6. § (2)
bekezdése.
g) a döntés
rendelkező része
HATÁROZAT
A biztonságos és gazdaságos
gyógyszer- és gyógyászatisegédeszköz-ellátás, valamint a gyógyszerforgalmazás
általános szabályairól szóló 2006. évi
XCVIII. törvény (a továbbiakban: Gyftv.) 19. §-ában foglalt felhatalmazás alapján a Gyógyszerészeti és Egészségügyi Minőség- és Szervezetfejlesztési
Intézet Országos Gyógyszerészeti Intézet Főigazgatósága (a továbbiakban:
GYEMSZI-OGYI) előtt a Sanofi Aventis
Magyarország Kereskedelmi és Szolgáltató Zrt. (1045 Budapest, Tó u. 1-5. Cg. 01-10-043308) (a továbbiakban: Ügyfél) ismertetési
tevékenységének ellenőrzése iránt OGYI/5874/2014.
számon, 2014. február 10. napján,
hivatalból indult eljárásban az alábbi
határozatot
hozom.
A Gyftv. 19. § (2) bekezdés
c) pontjában foglalt felhatalmazás alapján megállapítom, hogy Ügyfél a
brosúráiban közölt tudományos forrásokból való helytelen következtetések
levonásával illetve az ésszerű felhasználás, tárgyilagos, a gyógyszer
alkalmazási előírásában foglaltakkal összhangban lévő bemutatás követelményének
figyelmen kívül hagyásával megsértette a Gyftv. 11/B. § (1) és (2) bekezdésében
foglaltakat és az emberi felhasználásra kerülő gyógyszer, illetve gyógyászati
segédeszköz ismertetésére, az ismertetői tevékenységet végző személyek
nyilvántartására, és a gyógyszerrel, gyógyászati segédeszközzel kapcsolatos,
fogyasztókkal szembeni kereskedelmi gyakorlatra vonatkozó részletes
szabályokról szóló 3/2009. (II. 25.) EüM rendelet (a továbbiakban: Rendelet) 6.
§ (2) bekezdésében foglaltakat, ezért a Gyftv. 19. § (2) bekezdésének c) pontja szerint
megtiltom a jogsértő magatartás további
folytatását.
Az
orvosok saját intézményükben illetve ugyanazon munkahelyéen dolgozó kollégáinak
tartott előadásainak támogatásával megsértette a Gyftv. 14. § (1) bekezdésében
foglaltakat; továbbá az Ügyfél rendezvények szervezéséhez, továbbá egészségügyi
szakemberek rendezvényen való részvételéhez nyújtott támogatásainak elkésett
bejelentéseivel megsértette a Gyftv. 14. § (10), (13) bekezdésében foglaltakat;
valamint az Ügyfél gyógyszerek rendelésére és forgalmazásra jogosultaknak
szakmai rendezvényen történő részvételhez nyújtott indokolatlan természetbeni
támogatás biztosításával megsértette
a
Gyftv. 14. § (1), (4) és (5) bekezdésében foglaltakat ezért a Gyftv. 19. § (2)
bekezdésének c) pontja szerint
megtiltom a jogsértő magatartás
további folytatását, és a Gyftv. 19. §
(2) bekezdésének db) pontja szerint 20
000000 Ft - azaz húszmillió forint – összegű pénzbírsággal sújtom.