a) a közzététel napja
2019. október 21.
b) az eljáró hatóság megnevezése
OGYÉI
c) az ügy száma és tárgya
OGYÉI/72434/2017; ismertetési tevékenység ellenőrzése
d) a jogsértő neve
Nestlé Hungária Kft.
e) a megállapított tényállás
összefoglaló ismertetése
I. Az Ügyfél által,
egészségügyi szakemberek részére adott tárgyi ajándékok
Az eljárásban az OGYÉI vizsgálta az
egészségügyi szakemberek részére adott eladásösztönző eszközöket és azok
értékét, valamint az ajándékok átadás-átvételével kapcsolatos SOP-t. A
vizsgálat során a hatóság megállapította, hogy az Ügyfél számos alkalommal megsértette
a Gyftv. 14. § (1) bekezdésében foglalt jogszabályi rendelkezést, amely szerint
„ismertetési tevékenységet folytató által közvetlen vagy közvetett formában
megvalósított, a 3. § 10. pont szerinti tevékenység esetében a gyógyszerek,
illetve gyógyászati segédeszközök [így a tápszerek!] rendelésére és
forgalmazására jogosultnak ajándék, anyagi előny vagy más természetbeni
juttatás nem adható, nem ajánlható fel és nem ígérhető, kivéve, ha a
felsoroltak csekély értékűek és összefüggenek a gyógyszerek rendelésére vagy
forgalmazására jogosult által folytatott egészségügyi tevékenységgel, továbbá
éves szinten összértékük nem haladja meg a mindenkori minimálbér havi
összegének 60%-át.” Az ajándék a vonatkozó jogszabály szerint akkor minősült
csekély értékűnek a vizsgált, 2016. évben, ha az értéke nem éri el az 5550,-
Ft-ot, míg 2017-ben a 6375,- Ft-ot. Vizsgálta továbbá az OGYÉI, hogy az
érintett ajándékok milyen módon állnak összefüggésben a tápszer rendelésére
vagy forgalmazására jogosult által folytatott egészségügyi tevékenységgel. A
fenti szabályrendszerre figyelemmel az OGYÉI számos tárgyi ajándékot talált
jogszabálysértőnek a vizsgált évek vonatkozásában. A hatóság nem tudta
elfogadni az Ügyfél azon érvelését, mely szerint az egészségügyi tevékenységgel
össze nem függő virág és bor ajándékok átadásának egyes esetei nem esnek a
Gyftv. 14. § (1) bekezdése hatálya alá, mivel azok látogatástól független
időpontban, régóta fennálló személyes kapcsolatra tekintettel kerültek
átadásra. A Gyftv. 14. § (1) bekezdésében foglalt szabály nem korlátozódik
kizárólag az ismertetés keretében történő ajándékátadás esetére, hanem a
jogalkotó szándéka szerint ennél tágabb esetkörre alkalmazandó, nevezetesen
minden olyan szituációra, amikor az ismertetési tevékenységet folytató által,
közvetlen vagy közvetett formában megvalósított kereskedelmi gyakorlat
keretében, a tápszerek rendelésére és forgalmazására jogosultnak ajándékot
adnak át. Következésképpen minden olyan esetben, amikor valamely ismertetési
tevékenységet folytató vállalkozás költségére ajándék kerül átadásra
rendelésre, forgalmazásra jogosult egészségügyi szakembernek, függetlenül
attól, hogy az ajándékozó és az ajándékozott személy milyen személyes
kapcsolatban van egymással és, hogy megvalósul-e azzal egyidőben ismertetés,
alkalmazni kell a Gyftv. 14. § (1) bekezdésében foglaltakat. Mindezekre
tekintettel a hatóság megállapította, hogy az Ügyfél azon gyakorlatával, hogy a
vizsgált időszakban, számos esetben olyan tárgyi ajándékot adott át tápszer
rendelésére és forgalmazásra jogosult egészségügyi szakembernek, amelynek
értéke meghaladta a csekély érték jogszabályban foglalt összegét és/vagy nem
függött össze a tápszer rendelésére vagy forgalmazására jogosult által
folytatott egészségügyi tevékenységgel, megsértette a Gyftv. 14. § (1)
bekezdésében foglalt rendelkezést. A hatóság a jogkövetkezmény megállapításánál
azt is figyelembe vette, hogy az Ügyfél a 2016. július 1-jén hatályba lépett
törvényi változásokra megkésve reagált, és az ösztönző ajándékokra vonatkozó
belső eljárásrendjét csak 2016. decemberében vizsgálta felül, és hozta
összhangba a Gyftv. 14. § (1) bekezdésében foglalt előírással.
II. Szórakoztatási
céllal szervezett saját rendezvények
A gyógyszerészeti államigazgatási szerv
az ellenőrzés során átvizsgálta az Ügyfél által szervezett, ismertetést segítő
rendezvényeket és az azokhoz tartozó teljes dokumentációt. Ezek alapján a
hatóság megállapította, hogy az Ügyfél három alkalommal, rendezvény keretében
színházi előadást szervezett egészségügyi szakemberek számára, és ezzel
figyelmen kívül hagyta a Gyftv. 14. § (2) bekezdésében foglaltakat, miszerint:
„a gyógyszerek és gyógyászati segédeszközök ismertetését segítő rendezvények
kizárólag szakmai, tudományos vagy oktatási céllal szervezhetők. A rendezvényen
az ismertetési tevékenységet folytató és az ismertető személy által biztosított
egy napra eső vendéglátás összege nem haladhatja meg a 3. § 8. pontjában
meghatározott összeget és a rendezvény fő céljához képest másodlagosnak kell
lennie. A rendezvényre az egészségügyben, illetve a gyógyszerellátásban vagy a
gyógyászatisegédeszköz-ellátásban közreműködő szakembereken kívül más személy
nem hívható meg.” A hatóság az előadás szövegkönyvének áttanulmányozása során
megállapította, hogy a szóban forgó színházi darab egyértelműen szórakoztatási
célokat szolgáló művészeti alkotás, és nem tekinthető szakmai-tudományos
előadásnak. Mindezekre tekintettel megállapítható, hogy a fent hivatkozott,
szórakoztató elemeket magában foglaló rendezvények esetében sérült a Gyftv. 14.
§ (2) bekezdésében foglalt azon előírás, mely szerint az ismertetést segítő
rendezvények kizárólag szakmai, tudományos vagy oktatási céllal szervezhetők. A
hatóság álláspontja szerint a szórakoztató elemeket tartalmazó események
alkalmasak lehetnek arra, hogy a tápszerek rendelésére jogosult szakembereket
jogellenesen és jelentősen befolyásolják.
III. Egészségügyi
szolgáltatóval, egészségügyi tevékenység végzésére jogosító jogviszonyban álló
orvosszakértő közreműködése az Ügyfél által folytatott marketingtevékenységben
A hatóság az eljárás során vizsgálta az
Ügyfél tápszerek rendelésére, használatának betanítására és forgalmazására
jogosult egészségügyi szakemberekkel, kutatásokra, előadásokra, tanácsadásokra
kötött szerződéseit. Az Ügyfél szerződéses állományának áttekintése során az
OGYÉI olyan orvostanácsadói szerződéseket azonosított, amelyek tárgyai – többek
között – a következők voltak: orvoslátogatók részére továbbképzések tartása;
orvosoknak, védőnőknek vagy egyéb egészségügyi szakdolgozóknak készülő szakmai
anyagok, prospektusok lektorálásában részvétel, szóbeli stratégiai
szaktanácsadás. Az egyik tanácsadói szerződés szerint az érintett
vállalkozásnak az Ügyfél részére végzett szerteágazó szakmai tanácsadói
tevékenysége ún. marketing meeting prospektus tervezés elnevezésű tevékenységet
is magába foglalt. E tevékenység forrástanulmányozást, a medical csapat részére
tanulmányismertetést és prospektuslektorálást jelentett az Ügyfél egyik
termékével kapcsolatosan. A „marketing meeting prospektus” kiadványt
megvizsgálva az OGYÉI arra a következtetésre jutott, hogy az egyértelműen olyan
egészségügyi szakembereknek szóló marketingeszköz, amely az Ügyfél által
forgalmazott tápszer rendelésének, értékesítésének és fogyasztásának az
előmozdítására szolgálhat. A kétoldalas, színes, ábrákkal illusztrált
prospektus tartalmazza a termék nevét, logóját, fogyasztói árát, valamint a
termék összetételének az esszenciális aminosavak tekintetében két konkurens
termékkel történő összehasonlítását. Továbbá a 2017. év során ugyanez a
vállalkozás részt vett az Ügyfél kereskedelmi üzeneteinek, promóciós anyagainak
kidolgozásában. Megállapítást nyert továbbá, hogy az Ügyfél nem rendelkezik a
kereskedelmi kommunikációs tevékenység, valamint a marketinganyagok szakmaiságát
ellenőrző orvos alkalmazottal, emiatt is fontos számára, hogy az adott témában
jártas orvosokkal szakmai tanácsadás végzésére szerződéses kapcsolatot
alakítson ki. Ugyanakkor a bizonyítási eljárás során a hatóság minden kétséget
kizáróan megállapította, hogy a hivatkozott vállalkozás a szakmai-tudományos
tevékenységen túl – aktívan közreműködött az Ügyfél marketinganyagainak és
kereskedelmi üzeneteinek a kidolgozásában.
A Gyftv. 12. § (1) bekezdésben rögzített
ismertetés fogalma szerint minden olyan kereskedelmi gyakorlat – így a tápszer
rendelésének, beszerzésének, értékesítésének vagy fogyasztásának előmozdítására
irányuló bármely tájékoztatás, tevékenység, megjelenítési mód, marketing vagy
egyéb kereskedelmi kommunikáció –, amely a tápszerre vonatkozik és kizárólag a
tápszerek rendelésére, használatának betanítására és forgalmazására jogosult
egészségügyi szakképesítéssel rendelkezőknek szól, vagy velük szemben
alkalmaznak, ismertetésnek minősül. A tényállás összes körülményének gondos
mérlegelését követően, az OGYÉI arra a következtetésre jutott, hogy az Ügyfél
gazdasági tevékenységét előmozdítani hivatott, egészségügyi szakembereknek
szóló, fent bemutatott ismertető és promóciós anyag kidolgozásában való
közreműködés kimerítette az ismertetés Gyftv. 12. § (1) bekezdésében foglalt
definícióját, mivel az megvalósította az ismertetés fogalmi elemeit,
nevezetesen azt, hogy a végzett marketingtevékenység tápszerekre vonatkozó és
szakembereknek szóló kereskedelmi gyakorlat.
A Gyftv. 13. § (1) bekezdése értelmében
„az ismertetési tevékenységet folytató az ismertetési tevékenységet csak az
általa munkaviszonyban vagy munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban
foglalkoztatott, az egészségügyért felelős miniszter rendeletében meghatározott
képzettségi követelményeknek megfelelő és a 13/A. § (2) bekezdés szerint
ismertetői igazolvánnyal rendelkező természetes személy útján folytathatja”,
továbbá a Gyftv. 13. § (3) bekezdése szerint „összeférhetetlen az ismertetési
tevékenységgel, ha az ismertető személy – ide nem értve a szerzői jogi védelem
alá tartozó tudományos tevékenységet – egészségügyi szolgáltatóval egészségügyi
tevékenység végzésére, abban történő közreműködésre jogosító jogviszonyban
áll.” Továbbá a Gyftv. 14. § (1) bekezdése szerint „ismertetési tevékenységet
folytató által közvetlen vagy közvetett formában megvalósított kereskedelmi
gyakorlat esetében a gyógyszerek, illetve gyógyászati segédeszközök rendelésére
és forgalmazására jogosultnak ajándék, anyagi előny vagy más természetbeni
juttatás nem adható, nem ajánlható fel és nem ígérhető, kivéve, ha a
felsoroltak csekély értékűek és összefüggenek a gyógyszerek rendelésére vagy
forgalmazására jogosult által folytatott egészségügyi tevékenységgel, továbbá
éves szinten összértékük nem haladja meg a mindenkori minimálbér havi
összegének 60%-át. Ismertetési tevékenységet folytató által közvetlen vagy
közvetett formában megvalósított kereskedelmi gyakorlat esetében pénzbeli
juttatás vagy előny nem adható, nem ajánlható fel és nem ígérhető.”
A fent hivatkozott törvényi
rendelkezésekre tekintettel, az OGYÉI álláspontja szerint nyilvánvaló a
jogalkotói szándék, hogy a gyógyszer rendelésére jogosult szakember ne
kerülhessen olyan jogviszonyba az ismertetési tevékenységet folytatóval, hogy
az a szakmai meggyőződésének hajlítását, véleményének promóciós aspektusokból
történő megváltoztatását eredményezhesse. E szándék jelenik meg a Gyftv. 13. §
(3) bekezdésében foglalt összeférhetetlenségi szabályban és a Gyftv. 14. § (1)
bekezdésében is.
A vizsgált időszakban a fent említett
vállalkozás úgy végzett az Ügyfél részére ismertetési tevékenységnek minősülő
promóciós munkát, hogy mindeközben érvényes egészségügyi szolgáltatói
engedéllyel rendelkezett és személyes közreműködés formájában egészségügyi
tevékenységet végzett, amely két tevékenységtípus a fentebb részletezett
okokból nem összeegyeztethető egymással. Mindezekből az következik, hogy
amennyiben a szakorvos összeférhetetlenségi okokból kifolyólag az Ügyfél
marketingtevékenységében nem vehet részt, akkor az erre irányuló, az Ügyfél és
a szakorvos között létrejött megbízási szerződés megsértette a Gyftv. 14. § (1)
bekezdésében foglaltakat azáltal, hogy a rendelésre jogosult szakember részére
tiltott anyagi előnyt nyújtott olyan szerződéses jogviszony formájában, amely
realizálódása során túlmutatott a szakterületén véleményformáló orvos szakmai
ismereteinek továbbadásán, és az Ügyfél készítményének promóciós lehetőségeit
kívánta kiaknázni a szakorvos bevonásával.
IV. A BEBA HA1 PRO és
BEBA HA AR tápszerek vonatkozásában, az egészségügyi szakemberek részére
készített ismertetőanyagokkal, brosúrákkal kapcsolatos megállapítások
A gyógyszerészeti államigazgatási szerv
az eljárás során vizsgálta a hatóság által előzetesen kiválasztott termékekre
vonatkozóan átadott brosúrák, szakmai ismertető anyagok tartalmát. A hatósági
vizsgálat során megállapítást nyert, hogy a szakembereknek szóló adott
termékekkel kapcsolatos termékösszefoglalóban egyes kijelentésekhez nem került
irodalmi hivatkozás megjelölésre, továbbá egy másik egészségügyi állítás a
hivatkozott irodalom alapján nem látszott alátámasztottnak. A hatályos
jogszabályok értelmében, az ismertetés keretében a gyógyszerre, gyógyászati
segédeszközre és tápszerre vonatkozó információkat és dokumentumokat az ismertető
személynek olyan részletességben kell bemutatnia, illetve átadnia, hogy azok
alapján a gyógyszer, gyógyászati segédeszköz, tápszer rendelésére,
használatának betanítására és forgalmazására jogosult véleményt alkothasson az
ismertetett termék alkalmazásáról. Az ismertetés során a gyógyszer, gyógyászati
segédeszköz, tápszer rendelésére, használatának betanítására és forgalmazására
jogosultnak átadott, bemutatott minden információnak, illetve írásos
dokumentációnak pontosnak, tárgyilagosnak, igazolhatónak és naprakésznek kell
lennie.
A kiválasztott brosúrák értékelése során a hatóság az alábbi jogszabálysértési fokozatokat tartotta irányadónak, és ez alapján kategorizálta be a fent nevesített brosúrában foglalt hibákat, kifejezetten tápszerek rendelésére és forgalmazására jogosultak érdeksérelmének körére, súlyára, valamint a betegellátási érdekre tekintettel és, amely rendszerben a legkisebb súlyú jogszabálysértésnek a 1. számmal jelölt eseteket tekintette az OGYÉI:
- Hiányzik vagy pontatlan a dokumentum lezárásának vagy utolsó aktualizálásának időpontja.
- Egészségbiztosítási támogatással rendelkező készítmények esetén az árinformációk hiányoznak.
- A tudományos forrásból származó idézetet, táblázatot és más szemléltető anyag pontos forrását és nyilvánosságra hozatalának időpontját nem tüntették fel.
- Az írásos dokumentáció nem pontos, nem igazolható vagy nem naprakész. Más tudományos forrásból származó idézetet, táblázatot és más szemléltető anyagot nem az eredetihez hű formában mutatták be.
- A 4-es pontban felsorolt hibák oly mértékűek, hogy tápszerek rendelésére és forgalmazására jogosultat súlyosan megtévesztik a gyógyszertől elvárható hatások tekintetében.
Mindezek figyelembe vételével a hatóság
arra az álláspontra helyezkedett, hogy a vizsgált esetben az Ügyfél
termékösszefoglalója a 3 és 4. pontban nevesített, közepesen súlyos
szabálysértésnek minősül, hiszen a brosúra nem felel meg a Gyftv. 11/B § (1)
bekezdésében foglalt jogszabályi elvárásnak, jelesül, hogy a gyógyszerrel
kapcsolatos kereskedelmi gyakorlat tárgyilagosan mutassa be a gyógyszer
tulajdonságait. Továbbá e termékösszefoglalóban található egyik állítás nem
felelt meg a 3/2009. EüM rendelet 6. § (2) bekezdésében foglalt pontosság és
igazolhatóság követelményének.
f) a megsértett jogszabályi
rendelkezések megjelölése
A Gyftv. 14. § (1)-(2) bekezdéseiben
és a 11/B. § (1) bekezdésében foglaltak, valamint a 3/2009. EüM Rendelet 6.
§ (2) bekezdésében foglaltak.
g) a döntés rendelkező része
HATÁROZAT
A
biztonságos és gazdaságos gyógyszer- és gyógyászatisegédeszköz-ellátás,
valamint a gyógyszerforgalmazás általános szabályairól szóló 2006. évi XCVIII.
törvény (a továbbiakban: Gyftv.) 19. § (1) bekezdésében foglalt felhatalmazás
alapján, az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet (a
továbbiakban: OGYÉI) nevében eljárva, a Nestlé Hungária Kft. (székhely: 1095
Budapest, Lechner Ödön fasor 7.; cg.: 01-09-267926; adószám: 10571086-2-44, a továbbiakban: Ügyfél)
ismertetési tevékenységének ellenőrzése iránt, OGYÉI/72434/2017. számon, 2017.
december 21. napján, hivatalból indult eljárásban, a Gyftv. 19. § (2) bekezdés
c) pontjában foglalt felhatalmazás alapján
megállapítom,
hogy
az Ügyfél azzal, hogy olyan tárgyi ajándékokat adott át tápszer rendelésére és
forgalmazásra jogosult egészségügyi szakembereknek, amelyek értéke meghaladta a
csekély érték jogszabályban foglalt összegét és/vagy nem függött össze a
tápszer rendelésére vagy forgalmazására jogosult által folytatott egészségügyi
tevékenységgel, megsértette a Gyftv. 14. § (1) bekezdésében foglaltakat;
továbbá egészségügyi szolgáltatóval, egészségügyi tevékenység végzésére
jogosító jogviszonyban álló szakértővel kötött, meghatározott szerződés
megvalósulásával az Ügyfél megsértette a Gyftv. 14. § (1) bekezdésében
foglaltakat; továbbá az Ügyfél szórakoztató elemeket magában foglaló, saját
szervezésű rendezvényeinek megvalósulásával megsértette a Gyftv. 14. § (2)
bekezdésében foglaltakat; továbbá az Ügyfél pontatlan és szakirodalommal nem
igazolt állításokat tartalmazó ismertető anyagok, termékösszefoglalók
egészégügyi szakemberek részére történő átadásával megsértette a Gyftv. 11/B. §
(1) bekezdésében, valamint a gyógyszer, illetve gyógyászati segédeszköz
ismertetésére, az ismertetői tevékenységet végző személyek nyilvántartására és
a gyógyszerrel, gyógyászati segédeszközzel kapcsolatos, fogyasztókkal szembeni
kereskedelmi gyakorlatra vonatkozó részletes szabályokat tartalmazó, 3/2009.
(II. 25.) EüM rendelet (a továbbiakban: 3/2009. EüM rendelet) 6. § (2)
bekezdésében foglaltakat, ezért a Gyftv. 19. § (2) bekezdésének c) pontja
szerint
megtiltom
a jogsértő magatartás
további folytatását, és a Gyftv. 19. §
(2) bekezdés d) pontjának db) alpontja alapján
28 500 000 Ft – azaz huszonnyolc millió
hétszázezer forint – összegű
pénzbírsággal sújtom.
Megállapítom, hogy az eljárás során eljárási költség
nem merült fel.
A bírságot a határozat kézhezvételétől
számított harminc napon belül kell megfizetni az OGYÉI Magyar Államkincstárnál
vezetett, 10032000-01040353-00000000 számú számlájára.
Az Ügyfél késedelmi pótlékot köteles
fizetni, ha pénzfizetési kötelezettségének határidőben nem tesz eleget. A
késedelmi pótlék mértéke minden naptári nap után a felszámítás időpontjában
érvényes jegybanki alapkamat kétszeresének 365-öd része.
Ha az OGYÉI a rendelkezésre álló adatok
alapján megállapítja, hogy a jelen határozatban elrendelt kötelezettség
teljesítése határidőre nem vagy csak részben vagy nem az előírásoknak
megfelelően történt, hivatalból elrendeli a végrehajtást.
Jelen határozat ellen a Gyftv. 19/A. §-a szerint közigazgatási eljárás keretében fellebbezésnek helye nincs, azonban a határozat kézhezvételétől számított 30 napon belül, jogszabálysértésre hivatkozással közigazgatási per indítható a közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény (a továbbiakban: Kp.) 157. § (1) bekezdése szerint, a Kp. 13. § (3) bekezdésében meghatározott bíróság előtt. A keresetlevelet az illetékes bíróságnak címezve, az OGYÉI-hez kell benyújtani.