OGYÉI/42499/2019 – EXELTIS Magyarország Gyógyszerkereskedelmi Kft.
a) a közzététel napja
2019. november 20.
b) az eljáró hatóság megnevezése
OGYÉI
c) az ügy száma és tárgya
OGYÉI/42499/2019; ismertetési tevékenység ellenőrzése
d) a jogsértő neve
EXELTIS Magyarország Gyógyszerkereskedelmi Kft.
e) a megállapított tényállás
összefoglaló ismertetése
I. Ismertetési tevékenyég végzése be nem jelentett
ismertető személy útján
A hatóság áttanulmányozta
saját, a Gyftv. 13/A. § (1) bekezdése szerinti, ismertetési tevékenységet
folytatókról és az ismertető személyekről vezetett közhiteles hatósági
nyilvántartását, valamint a helyszíni ellenőrzés során elhozott, a vizsgált
időszak látogatási riportjait tartalmazó dokumentációt, amely utóbbi az Ügyfél
azon elektronikus nyilvántartó rendszere, amely kétséget kizáróan igazolja egy
látogatás megvalósulását. Összevetve egymással a két nyilvántartást, a hatóság
megállapította, hogy két ismertető személy, meghatározott időszakokban nem lett
gyógyszerismertetési tevékenység végzésére bejelentve a hatósághoz, jóllehet
ezek a személyek – a látogatási riportok tanúsága alapján – ezekben az
időszakokban is végeztek az Ügyfél termékeivel kapcsolatosan ismertetési
tevékenységet.
Az Ügyfél a helyszíni
ellenőrzés alkalmával, a cég általános bemutatása során beszélt arról, hogy a
vállalat vegyes termékportfólióval rendelkezik, termékei között egyaránt
megtalálhatóak gyógyszerek, gyógyászati segédeszközök és étrendkiegészítők. Az
Ügyfél által foglalkoztatott ismertető személyek vidéken teljes portfóliót, míg
Budapesten részportfóliót ismertetnek, ugyanakkor az Ügyfél arról is
nyilatkozott, hogy a látogatók ismertetési tevékenységük során nagyfokú
szabadsággal rendelkeznek, és szabadon döntenek arról, hogy az egyes
ismertetések alkalmával mikor, melyik terméket ismertetik a cég portfóliójából.
Az Ügyfél elmondása és a
helyszíni ellenőrzés során begyűjtött bizonyítékok alapján megállapítást nyert,
hogy a látogatói riportok nem tartalmaznak arra vonatkozó információt, hogy az
egyes látogatások alkalmával az ismertető személy mely terméket/termékeket
ismertette, továbbá az Ügyfél kizárólag az ad hoc megvalósuló páros
látogatásokkal ellenőrzi azt, hogy az ismertető személy egy látogatáson mely
készítményről és mit mondott, továbbá a cégnél nincs arra vonatkozó protokoll,
mi több vezetői elvárás sem, hogy az étrendkiegészítőkkel és a
gyógyszerek/gyógyászati segédeszközökkel kapcsolatos ismertetési tevékenység az
ismertetők napi munkájában elhatárolásra kerüljön egymástól. Az Ügyfél
nyilatkozata szerint a munka a cégnél bizalmi elven működik, amíg a látogatók
hozzák az elvárt üzleti eredményeket, addig a vezetőség részéről nincs szigorú
kontroll az ismertetők munkavégzése felett.
Fontos továbbá kiemelni,
hogy az Ügyfél termékkínálatába tartozó étrendkiegészítők és
gyógyszerek/gyógyászati segédeszközök nagy része ugyanazon piaci szegmenshez
tartozik, így e termékek promotálásával felkeresett egészségügyi
szakember-célcsoport tekintetében jelentős az átfedés. Azt maga az Ügyfél is
elismerte, hogy nehéz az ismertetési tevékenység elhatárolása, mivel ugyanazon
ismertetők ugyanazon orvosok részére ismertetnek mind gyógyszert, mind
étrendkiegészítőt.
A hatóság meglátása szerint
a vegyes termékportfólióval rendelkező, ismertetési tevékenységet folytató
vállalkozás köteles gondoskodni arról, hogy az étrendkiegészítőkkel kapcsolatos
ismertetési tevékenysége során ne kerülhessen sor – az amúgy szigorúbb jogi
szabályozás alá eső – gyógyszer vagy gyógyászati segédeszköz ismertetésére
azokban az esetekben, amikor az ismertető személy gyógyszer-/gyógyászati
segédeszköz-ismertetésre nincs a hatóságnál regisztrálva. Amennyiben az Ügyfél által nem biztosított megfelelően annak
hatóság általi ellenőrizhetősége, hogy az ismertetési tevékenységet végző
ismertető személy megvalósított-e a látogatás során ténylegesen
gyógyszerismertetést, továbbá az ismertető személyeket az Ügyfél kimondottan és
egyértelműen felhatalmazza arra, hogy saját belátásuk szerint, szabadon döntsenek
arról, hogy mely termékeket ismertetik a termékkínálatból, úgy az Ügyfél által
rögzített látogatási riportokat egyértelműen gyógyszerismertetést is magába
foglaló ismertetési tevékenység bizonyítékainak kell tekinteni.
Mindezekre tekintettel, a
látogatási riportokból és az Ügyfél nyilatkozataiból az OGYÉI arra a
megállapításra jutott, hogy az Ügyfél által foglalkoztatott, szóban forgó két
ismertető személy számos alkalommal végzett úgy gyógyszer/gyógyászati
segédeszköz-ismertetési tevékenységet gyógyszer/gyógyászati segédeszköz
rendelésére, forgalmazására jogosult részére, hogy nem volt a hatóságnál e
tevékenységre bejelentve, amivel megsértette a Gyftv. 13. § (1) bekezdését.
II.
Az Ügyfél által, egészségügyi szakemberek részére adott ajándékok, természetbeni
juttatások
Az eljárásban az OGYÉI
vizsgálta az egészségügyi szakemberek részére adott eladásösztönző eszközöket
és azok értékét, valamint az ajándékok átadás-átvételével kapcsolatos üzleti
gyakorlatot.
A helyszíni ellenőrzés
alkalmával az Ügyfél, a hatóság eladásösztönző ajándékok adásával kapcsolatos
kérdésére válaszul azt nyilatkozta, hogy nem vezetnek külön nyilvántartást az
ajándékokról, ahogy arról sem, hogy hol, mennyi került kiosztásra ezekből, és
azt sem ellenőrzik, hogy a jogszabály által előírt éves limit az ismertetők
által betartásra kerül-e. Az Ügyfél elmondása alapján kizárólag a könyvelésből
lehetne kideríteni, hogy a vizsgált időszakban a cégnél milyen eladásösztönző
eszközbeszerzés történt. Az Ügyfél nyilatkozata szerint előfordul, hogy az
ismertető személy a rendelkezésére álló költségkerete terhére ajándékot
vásárol, például névnapra virágot vagy szakkönyvet. Ezeket a kiadásokat az ismertetők
havi költségelszámolása tartalmazza. Az Ügyfél nyilatkozata szerint az
ismertetők a fenntartási költségeket (postaköltség, parkolás stb.), illetve
üzleti ajándékot, vendéglátást számolhatják el. Az üzleti vendéglátás nem
bejelentett rendezvényhez kötődő vendéglátást, illetve üzleti ebédet takar. A
számlákon az ismertetőknek mindig fel kell tüntetniük, hogy az üzleti
vendéglátásnak kik voltak a címzettjei, mi volt a célja. Ezek a megjegyzések a
számlák elválaszthatatlan részét képezik.
Mindezekre tekintettel az
eljárás során szükségesnek mutatkozott az Ügyfél ismertetői által benyújtott
havi költségelszámolások és a kapcsolódó számlák hatóság általi átvizsgálása,
mivel ezek a dokumentumok tartalmazzák az ösztönző ajándékok átadásával
kapcsolatos szükséges információkat, így különösen, hogy mely ismertető
személy, mikor, mely egészségügyi intézmény vagy szakember részére adott üzleti
ajándékot és milyen összegben. Vizsgálta továbbá az OGYÉI azt is, hogy az
érintett ajándékok milyen módon állnak összefüggésben a gyógyszer/gyógyászati
segédeszköz rendelésére vagy forgalmazására jogosult által folytatott
egészségügyi tevékenységgel. Itt kíván hivatkozni a hatóság a Fővárosi
Ítélőtábla 3.Kf.27.487/2010/9. számú döntésére, amely az ajándéktárgy funkcióját
jelöli meg, mint olyan körülményt, amely a Gyftv. 14. § (1) bekezdésben
foglaltak szerint, a gyógyszer/gyógyászati segédeszköz
rendelésére/forgalmazására jogosult által folyatott egészségügyi tevékenységgel
történő összefüggés megítélésének szempontjából relevanciával bír. Azonban a
hatóság rá kíván mutatni arra, egyezően az Ítélőtábla érvelésével, hogy a
funkció megítélésénél a köztudottság fogalma, azaz a hétköznapi értelemben vett
felhasználhatóság a jelentékeny kitétel, ezért a gyógyszerészeti államigazgatási
szerv a nevesített tárgyak elsődleges, hétköznapi, felhasználási funkcióját
veszi minden esetben alapul. A hatóság álláspontja szerint tehát a virág, a
kávé vagy a bor semmi esetre sem minősülhet olyan tárgynak, amely az
egészségügyi tevékenység mindennapi végzéséhez elengedhetetlenül szükséges,
illetőleg bármely funkciójában összefüggésben állna az egészségügyi szakemberek
napi munkavégzésével.
A Gyftv. 14. § (1) bekezdésében foglalt szabály
vonatkozik arra az esetre is, amikor egy ismertetési tevékenységet folytató
forgalomba hozatali engedély jogosultjának alkalmazottja/megbízottja
(függetlenül attól, hogy a találkozón miről esik szó) szakmai-tudományos
rendezvény keretein kívül, üzleti vendéglátást biztosít gyógyszerek, illetve
gyógyászati segédeszközök rendelésére és forgalmazására jogosultnak. A Gyftv.
14. § (1) bekezdését nem kizárólag ismertetési tevékenység körében nyújtott
ajándékozás esetére kell alkalmazni, hanem minden olyan esetre, amikor az
ismertetési tevékenységet folytató – közvetlen vagy közvetett formában –
kereskedelmi gyakorlatot valósít meg a gyógyszerek, illetve gyógyászati
segédeszközök rendelésére és forgalmazására jogosulttal szemben. Tekintettel
arra, hogy az üzleti ebéd/vendéglátás, mint természetbeni juttatás, nem függ össze
a gyógyszerek rendelésére vagy forgalmazására jogosult által folytatott
egészségügyi tevékenységgel, az a Gyftv. 14. § (1) bekezdése alapján tiltott
juttatásnak minősül.
Az Ügyfél – a bizonyítási
eszközök felsorolásánál a 4. pontban ismertetett – nyilatkozatában azt is
elmondta, hogy a cég szóbeli iránymutatása az, hogy az üzleti ajándékokat
alapvetően étrendkiegészítő-ismertetéssel kapcsolatosan kell az ismertetőknek
adniuk, és gyógyszerismertetés keretében lehetőleg nem, ugyanakkor erre
vonatkozóan nincs írott szabály/protokoll. Az Ügyfél ugyanakkor azt is
elismerte, hogy az elhatárolás nehéz, mivel ugyanazon ismertetők ugyanazon
orvosok részére ismertetnek mind gyógyszert, mind étrendkiegészítőt.
A hatóság nem tudta
elfogadni az Ügyfél azon érvelését, mely szerint az eladásösztönző eszközök
átadásának és az ún. üzleti vendéglátásnak a költségelszámolásokban
feltüntetett esetei az Ügyfél étrendkiegészítőinek ismertetéséhez kapcsolódnak,
tehát nem esnek a Gyftv. 14. § (1) bekezdése hatálya alá. A Gyftv. 14. § (1)
bekezdésében foglalt szabály ugyanis nem korlátozódik kizárólag az ismertetés
keretében történő ajándékátadás/természetbeni juttatás esetére, hanem a
jogalkotó szándéka szerint ennél tágabb esetkörre alkalmazandó, nevezetesen
minden olyan szituációra, amikor az ismertetési tevékenységet folytató által,
közvetlen vagy közvetett formában megvalósított, a Gyftv. 3. § 10. pontja
szerinti kereskedelmi gyakorlat keretében, a gyógyszerek/gyógyászati
segédeszközök rendelésére és forgalmazására jogosultnak ajándékot adnak át.
Következésképpen minden olyan esetben, amikor valamely gyógyszer/gyógyászati
segédeszköz-ismertetési tevékenységet folytató vállalkozás költségére,
kereskedelmi gyakorlat keretében, ajándék/természetbeni juttatás kerül átadásra
rendelésre, forgalmazásra jogosult egészségügyi szakembernek, függetlenül
attól, hogy az ajándékozó/vendéglátó és az ajándékozott/megvendégelt személy
milyen kapcsolatban áll egymással, illetve, hogy sor kerül-e azzal egyidőben
konkrét termékkel kapcsolatos ismertetésre, alkalmazni kell a Gyftv. 14. § (1)
bekezdésében foglaltakat. Mindezekre figyelemmel az OGYÉI több esetben találta jogszabálysértőnek
az átadott ajándékot és természetbeni juttatást a vizsgált időszak vonatkozásában.
III.
Az ismertetési tevékenységet folytató által szervezett, illetve támogatott
rendezvények bejelentésének elmulasztása
A hatóság annak
megállapítása céljából, hogy a cég a Gyftv. 14. § (10) és (13) bekezdéseiben
foglalt, a rendezvények bejelentésére vonatkozó jogszabályi kötelezettségének
eleget tett-e, áttanulmányozta saját, a Gyftv. 14. § (10) és (13) bekezdései
szerinti, gyógyszercégek által bejelentett rendezvények közhiteles hatósági
nyilvántartását, és megállapította, hogy az Ügyfél a vizsgált időszakban
mindösszesen három rendezvényre vonatkozóan tett bejelentést a gyógyszerészeti
államigazgatási szerv felé. Az Ügyfél ugyanakkor a helyszíni ellenőrzés akként
nyilatkozott, hogy a vizsgált időszakban sok referálón vettek részt, ahol az
egyik készítményüket ismertették, a referálókat azonban nem tekintik saját
szervezésű rendezvénynek/rendezvénytámogatásnak, így azokat nem is szokták az
OGYÉI-nek bejelenteni.
Az OGYÉI átvizsgálta az
Ügyfél által, a hatóság részére átadott költségelszámolások teljes
dokumentációjának másolatát, és összesen 47 – az Ügyfél ismertetői által
referálóként, kerekasztalként, meetingként megjelölt – olyan rendezvényt
azonosított, amelyhez kapcsolódóan az Ügyfél a résztvevő személyek részére,
kétséget kizáróan vendéglátást biztosított.
A Gyftv. 14. § (2) bekezdése
szerint: „A gyógyszerek és gyógyászati segédeszközök ismertetését segítő
rendezvények kizárólag szakmai, tudományos vagy oktatási céllal szervezhetők. A
rendezvényen az ismertetési tevékenységet folytató és az ismertető személy
által biztosított egy napra eső vendéglátás összege nem haladhatja meg a 3. §
8. pontjában meghatározott összeget és a rendezvény fő céljához képest
másodlagosnak kell lennie. A rendezvényre az egészségügyben, illetve a
gyógyszerellátásban vagy a gyógyászatisegédeszköz-ellátásban közreműködő
szakembereken kívül más személy nem hívható meg.”
Az ismertető személyek
költségelszámolásai alapján a hatóság által beazonosított egyes rendezvények
(referálók, kerekasztal, meeting) vonatkozásában a gyógyszerészeti
államigazgatási szerv megállapította, hogy azok nem tekinthetők a Gyftv. 12. §
(1) bekezdése szerinti csoportos ismertetésnek, tekintettel arra, hogy a
számlák alapján a mellékletben szereplő rendezvények mindegyikéhez vendéglátás
is kapcsolódik. Ha a referáló/kerekasztal/meeting elnevezés alatt olyan
ismertetést segítő szakmai, tudományos vagy oktatási célú rendezvényt értünk,
amelyen egészségügyi szakemberek vesznek részt, és amelyet az ismertetési
tevékenységet folytató vagy az ismertető személy szervez, avagy a szervezéshez tevőlegesen
hozzájárul, így különösen, ha a résztvevők részére vendéglátást biztosít, akkor
azt, mint az ismertetési tevékenységet folytató által szervezett rendezvényt
előzetesen be kell jelenteni a hatóság részére.
Ahogy az már fentebb
kifejtésre került, az Ügyfélnek, mint vegyes termékportfóliót értékesítő
vállalkozásnak az üzleti gyakorlata során összemosódik az étrendkiegészítőkkel,
valamint a gyógyszerekkel kapcsolatos promóciós tevékenység, így az Ügyfél
által szervezett rendezvények, referálók tekintetében nem állapítható meg, hogy
azok mely termékcsoport ismertetése vonatkozásában kerültek ténylegesen
megrendezésre. Ugyanakkor egyes rendezvényekkel összefüggésben – a bizonyítékok
alapján – a gyógyszerészeti államigazgatási szerv egyértelműen úgy értékelte,
hogy azok olyan ismertetést segítő szakmai-tudományos rendezvények voltak,
amelyek az OGYÉI-hez nem kerültek bejelentésre.
A Gyftv. 14. § (10) és (13)
bekezdései egyértelműen fogalmaznak a tekintetben, hogy az ismertetési
tevékenységet folytató köteles az általa, illetve az általa nyújtott
támogatással szervezett szakmai rendezvényre vonatkozóan, annak kezdő
időpontját megelőzően 15 nappal, a jogszabályban meghatározott adattartalommal
a gyógyszerészeti államigazgatási szervnek bejelentést tenni. Az ismertetési
tevékenységet folytatót terhelő, rendezvénnyel kapcsolatos bejelentési
kötelezettség független az ismertetési tevékenységet folytató vállalkozás
támogatásával, megbízásából, illetve érdekkörében elhangzó előadás témájától.
Következésképpen a bejelentési kötelezettség szempontjából irreleváns az a
körülmény, hogy egy, amúgy vegyes portfólióval rendelkező, de
gyógyszerek/gyógyászati segédeszközök tekintetében is ismertetési tevékenységet
folytató vállalkozás egészségügyi szakembereknek szóló, szakmai-tudományos
rendezvényen étrendkiegészítő termékeivel kapcsolatosan van jelen, azokat
ismerteti, vagy azokkal kapcsolatosan szervez előadást. A hatóság meglátása
szerint az ismertetési tevékenységet folytató vállalkozás, Gyftv. 14. § (10) és
(13) bekezdése szerinti bejelentési kötelezettségét a rendezvény szakmai,
tudományos jellege önmagában megalapozza. Következésképpen az eljárás során
beazonosított 47 rendezvény olyan, az egészségügyben, illetve a
gyógyszerállátásban vagy gyógyászatisegédeszköz-ellátásban közreműködő
szakemberek részvételével megtartott szakmai rendezvénynek minősül, melyekre –
függetlenül a szakmai rendezvény témájától – alkalmazni kell a Gyftv. 14. §
(10) és (13) bekezdéseiben foglaltakat, azaz e rendezvények tekintetében az
ismertetési tevékenységet folytatót bejelentési kötelezettség terheli.
Továbbá a helyszíni
ellenőrzésen a hatóság átvizsgálta az Ügyfél rendezvényekkel kapcsolatos
iratanyagát, és megállapította, hogy az Ügyfél – a fent ismertetett referálókon
kívül – nem jelentette be a hatósághoz még egy tudományos rendezvényt, amelyen
a cég megbízásából egy orvos szakmai előadást tartott. A hatóság azon
kérdésére, hogy a szóban forgó rendezvényt milyen okból nem jelentették be az
OGYÉI-nek, az Ügyfél akként nyilatkozott, hogy a készítmény, amelyről a
rendezvényen az általuk szervezett előadás szólt, étrendkiegészítő,
következésképpen a rendezvényt – véleményük szerint – nem szükséges bejelenteni
a hatóságnak, mivel az kívül esik a Gyftv. szabályozási körén. Ezt az érvelést
a hatóság nem tudta elfogadni, tekintettel arra, hogy a Gyftv. hatálya az
Ügyfélre, mint gyógyszerismertetési tevékenységet folytatóra kiterjed,
tekintettel arra, hogy a hivatkozott rendezvény minden kétséget kizáróan szakmai
rendezvénynek minősül, amely rendezvényen a cég – mint gyógyszerekkel,
gyógyászati segédeszközökkel kapcsolatosan (is) ismertetési tevékenységet
folytató gazdálkodó szervezet – szakmai előadást szervezett. Figyelemmel a fent
kifejtett érvelésre, mely szerint a rendezvény témája irreleváns a bejelentési
kötelezettség szempontjából, a hatóság álláspontja szerint a szóban forgó
rendezvényre is alkalmazni kell a Gyftv. 14. § (10) és (13) bekezdéseiben
foglaltakat, azaz e rendezvény tekintetében a céget, mint ismertetési
tevékenységet folytatót bejelentési kötelezettség terhelte, és a bejelentés
elmaradása miatt mulasztás állapítható meg.
IV.
Saját szervezeten belül, a kereskedelmi kommunikációs tevékenység irányítását
ellátó tudományos szervezeti egység létrehozásának hiánya
Az OGYÉI a helyszíni
ellenőrzés során vizsgálta az Ügyfél szervezeti felépítését, működésének
metodikáját, a telepített felelősségi köröket. A helyszíni jegyzőkönyvben az
Ügyfél előadta, hogy külön orvosi osztályuk nincs. A hatóság azon kérdésére,
hogy akkor miként valósulnak meg a gyakorlatban az Ügyfélnél a 3/2009. EüM
rendelet 11. § (1) bekezdésében foglalt előírások, az Ügyfél akként
nyilatkozott, hogy az anyavállalat foglalkoztat egy orvosigazgatót, aki a
promóciós anyagok szakmai ellenőrzését végzi, továbbá szükség esetén külsős
orvosszakértővel szerződnek, illetve a cég két menedzsere is orvos végzettségű.
Az eljárás során beszerzett bizonyítékok – így különösen a cég szervezeti
felépítését bemutató organogram – és az Ügyfél nyilatkozata egyaránt
megerősíti, hogy az Ügyfél nem rendelkezik olyan elkülönült (függetlenül annak
elnevezésétől, funkcióját vizsgálva) tudományos szervezeti egységgel, amely
betöltené azt a funkciót a cég szervezetén belül, amit a 3/2009. EüM rendelet
11. § (1) bekezdése nevesít. A gyógyszerészeti államigazgatási szerv
álláspontja szerint a fenti norma megalkotása során a jogalkotó azt kívánta
biztosítani, hogy az ismertetési tevékenységet folytató entitások a
készítmények rendelésére vagy forgalmazására jogosult egészségügyi szakemberek
részére történő kommunikációk, ismertető anyagok, brosúrák megalkotása,
terjesztése, valamint az ismertetési tevékenység keretében végbemenő
látogatások során olyan szakmailag igazolható, tartalmában helytálló
információkat tudjanak átadni a szakembereknek, amelyeket a szóban forgó
tudományos szakterületen jártas, képzett szakemberek felügyelnek cégen belül
is. Fontos, hogy amennyiben a szakmai anyagok, ismertetési stratégiák
országspecifikus megfeleltetése az egyes leányvállalatok hatáskörében van, akik
így önálló döntési kompetenciákkal rendelkeznek a szakmai anyagok megalkotása
felől, akkor önálló felelősségi kör is társuljon hozzá. A jogalkotó szándéka
pontosan ez volt, azaz, hogy a magyarországi betegellátás során a szakmai információk
átadása megfelelő kontroll alatt lehessen, kifejezetten a betegellátás
biztonságossága és a közegészség alkotmányos védelme érdekében, elkerülhetővé
téve olyan eseteket, amelyek például off-label kommunikáció irányába
mutatnának, vagy valótlan, szakmailag nem igazolt állításokat fogalmaznának meg
konkrét készítményekről, illetőleg, hogy cégen belül is belső szakmai
ellenőrzéshez legyen kötve a promóciós tevékenység. Az OGYÉI meglátása szerint,
amennyiben sérül ez a kontroll, egyidejűleg fennáll a lehetősége annak, hogy
romlik a kommunikáció minősége, amely így közvetett módon ugyan, de súlyos
fokban kihathat a betegellátás biztonságosságára is. Következésképpen,
figyelemmel a fenti érvelésre, megállapítható, hogy azzal, hogy az Ügyfél –
mint forgalomba hozatali engedély jogosultja – nem rendelkezik szervezetén
belül a kereskedelmi kommunikációs tevékenység irányítását ellátó tudományos
szervezeti egységgel, megsérti a 3/2009. EüM rendelet 11. § (1) bekezdésében
foglaltakat.
V.
Ismertető személy tevékenysége után, az ismertetési tevékenységet folytatót
terhelő befizetési kötelezettség teljesítését igazoló okmány hatóság részére
történő megküldésének elmulasztása
A hatóság megvizsgálta,
hogy az Ügyfél eleget tett-e a bejelentett ismertető személyek tevékenysége
után felmerülő befizetési kötelezettség teljesítésének igazolására szolgáló
dokumentáció megküldésére vonatkozó kötelezettségének. Az OGYÉI saját, ennek
kapcsán vezetett nyilvántartását áttanulmányozva megállapította, hogy az Ügyfél
ilyen irányú kötelezettségének nem tett eleget a vizsgált időszakban, aminek
eredményeként megsértette a 3/2009. EüM rendelet 8. § (6) bekezdésében
foglaltakat.
f) a megsértett jogszabályi
rendelkezések megjelölése
A Gyftv. 13. § (1) bekezdésében, 14.
§ (1), (10), (13) bekezdéseiben és a 11/B. § (1) bekezdésében foglaltak,
valamint a 3/2009. EüM Rendelet 8. § (6) bekezdésében és 11.
§ (1) bekezdésében foglaltak.
g) a döntés rendelkező része
HATÁROZAT
A biztonságos és gazdaságos
gyógyszer- és gyógyászatisegédeszköz-ellátás, valamint a gyógyszerforgalmazás
általános szabályairól szóló 2006. évi XCVIII. törvény (a továbbiakban: Gyftv.)
19. § (1) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján, az Országos Gyógyszerészeti
és Élelmezés-egészségügyi Intézet (a továbbiakban: OGYÉI, hatóság,
gyógyszerészeti államigazgatási szerv) nevében eljárva, az EXELTIS Magyarország
Gyógyszerkereskedelmi Kft. (1027 Budapest, Fő utca 14-18. 2. em., cg.:
01-09-915412; adószám: 13722779-2-41, a továbbiakban: Ügyfél, EXELTIS
Magyarország Kft.) ismertetési tevékenységének ellenőrzése iránt,
OGYÉI/42499/2019. számon, 2019. július 15. napján, hivatalból indult
eljárásban, a Gyftv. 19. § (2) bekezdés c) pontjában foglalt felhatalmazás alapján
megállapítom,
hogy az Ügyfél azzal, hogy
ismertetési tevékenységét be nem jelentett ismertető személyek útján végezte,
megsértette a Gyftv. 13. § (1) bekezdésében foglaltakat; továbbá azzal, hogy
186 alkalommal olyan ajándékban/természetbeni juttatásban részesített
gyógyszer/gyógyászati segédeszköz rendelésére és forgalmazásra jogosult
egészségügyi szakembereket, amelyek értéke meghaladta a csekély érték
jogszabályban foglalt összegét, és/vagy nem függött össze a
gyógyszer/gyógyászati segédeszköz rendelésére vagy forgalmazására jogosult
által folytatott egészségügyi tevékenységgel, vagy szakmai-tudományos
rendezvény keretein kívül eső vendéglátásának minősült, megsértette a Gyftv.
14. § (1) bekezdésében foglaltakat; továbbá azzal, hogy 48 alkalommal elmulasztotta
bejelenteni az általa szervezett szakmai rendezvényt, megsértette a Gyftv. 14.
§ (10) és (13) bekezdéseiben foglaltakat; továbbá azáltal, hogy saját
szervezetén belül nem gondoskodott a kereskedelmi kommunikációs tevékenység
irányítását ellátó tudományos szervezeti egység létrehozásáról, megsértette az
emberi felhasználásra kerülő gyógyszer, illetve gyógyászati segédeszköz
ismertetésére, az ismertetői tevékenységet végző személyek nyilvántartására, és
a gyógyszerrel, gyógyászati segédeszközzel kapcsolatos, fogyasztókkal szembeni
kereskedelmi gyakorlatra vonatkozó részletes szabályokról szóló 3/2009. (II.
25.) EüM rendelet (a továbbiakban: 3/2009. EüM rendelet) 11. § (1) bekezdését;
valamint azzal, hogy Gyftv. 36. § (4) bekezdésében meghatározott, az őt, mint
ismertetési tevékenységet folytatót, az általa munkavégzésre irányuló
jogviszony keretében foglalkoztatott és nyilvántartásba vett ismertető személy
tevékenysége után terhelő befizetési kötelezettségének teljesítését igazoló
okmányt elmulasztotta megküldeni a hatóság számára a vizsgált időszakban,
megsértette a 3/2009. EüM rendelet 8. § (6) bekezdésekben foglaltakat,
amelyekre tekintettel a Gyftv. 19. § (2) bekezdésének c) pontja szerint
megtiltom
a jogsértő magatartás
további folytatását, és a Gyftv. 19. §
(2) bekezdés d) pontjának db) alpontja alapján
33 000 000,-Ft – azaz harminchárom millió
forint – összegű
pénzbírsággal sújtom.
Megállapítom, hogy az eljárás során eljárási költség
nem merült fel.
A bírságot a határozat kézhezvételétől számított
harminc napon belül kell megfizetni az OGYÉI Magyar Államkincstárnál vezetett,
10032000-01040353-00000000 számú számlájára.
Az Ügyfél késedelmi pótlékot köteles
fizetni, ha pénzfizetési kötelezettségének határidőben nem tesz eleget. A
késedelmi pótlék mértéke minden naptári nap után a felszámítás időpontjában
érvényes jegybanki alapkamat kétszeresének 365-öd része.
Ha az OGYÉI a rendelkezésre álló adatok
alapján megállapítja, hogy a jelen határozatban elrendelt kötelezettség
teljesítése határidőre nem vagy csak részben vagy nem az előírásoknak
megfelelően történt, hivatalból elrendeli a végrehajtást.
Jelen határozat ellen a Gyftv. 19/A. §-a szerint közigazgatási eljárás keretében fellebbezésnek helye nincs, azonban a határozat kézhezvételétől számított 30 napon belül, jogszabálysértésre hivatkozással közigazgatási per indítható a közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény (a továbbiakban: Kp.) 157. § (1) bekezdése szerint, a Kp. 13. § (3) bekezdésében meghatározott bíróság előtt. A keresetlevelet az illetékes bíróságnak címezve, az OGYÉI-hez kell benyújtani.