1135 Budapest, Szabolcs utca 33.

Tel.: (1) 8869-300, Általános tájékoztatás: 1812

E-mail: info@egeszsegvonal.gov.hu

1372 Postafiók 450.

ENGLISH

Mellékhatás bejelentő
NOR keresőfelület Minőségi kifogás
magisztrális gyógyszerek

Tájékoztatás gyógyszertáraknak - 2023.07.28.

Tisztelt Gyógyszerész Asszony!

Tisztelt Gyógyszerész Úr!


Az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet (a továbbiakban: OGYÉI) kiemelt fontosságúnak tartja a gyakorló gyógyszerészek megfelelő szintű tájékoztatását. Az utóbbi időszakban felmerült fontosabb kérdéseket a következők szerint kívánjuk összefoglalni:

I. Működési célú támogatás

A biztonságos és gazdaságos gyógyszer- és gyógyászatisegédeszköz-ellátás, valamint a gyógyszerforgalmazás általános szabályairól szóló 2006. évi XCVIII. törvény (Gyftv.) 41. § (2)-(3) bekezdését érintő 2023. június 1. napjától hatályos jogszabályváltozás következtében módosult a működési célú támogatás igényléséhez szükséges hatósági bizonyítványok kiállításának módja.

Az egészségügyi államigazgatási szerv a hatósági bizonyítványt a tárgynegyedévet követő harmadik hónap 21. napjától a tárgynegyedévet követő harmadik hónap 30. napjáig állítja ki hivatalbóli eljárás keretében.

Hatóságom tehát kérelem nélkül kiállítja az arra jogosultaknak a hatósági bizonyítványt, az esetlegesen benyújtott kérelmek visszautasításra kerülnek.

 

II. Speciális gyógyászati célra szánt élelmiszerek bontása

A speciális gyógyászati célra szánt élelmiszerek forgalomba hozhatóságának feltétele a forgalmazni kívánt termék bejelentése a különleges táplálkozási célú élelmiszerekről szóló 36/2004. (IV. 26.) ESzCsM rendelet alapján.

A rendelet előírja többek között a csomagolási, mennyiségi jellemzők megadását és meghatározza, hogy a bejelentéshez szükséges megküldeni a termék címkéjét, amellyel forgalomba kerül (magyar nyelvű grafikai címke, ha ilyen nincs, akkor az idegen nyelvű grafikai címke és a magyar nyelvű pótcímke együttesen).

Az a kiszerelési egység adható el, amely rendelkezik a termék teljes magyar nyelvű jelölésével, amelyen minden kötelező elem megtalálható és azt a kiszerelést be is jelentették az OGYÉI-hez.

Ha nem egyértelmű, hogy egy nagyobb kiszerelés esetén az megbontható-e vagy sem, akkor javasoljuk megkérdezni a forgalmazó céget, mivel az ő felelősségük, hogy az eladott termékek a megfelelő jelöléssel kerüljenek a fogyasztóhoz (többek között ezen szerepelnek a felhasználással, fogyasztással kapcsolatos utasítások, figyelmeztetések, ellenjavallatok, tápérték információk).

Egy adott termék esetében az OGYÉI Élelmiszer- és Kozmetikai Tudományos Főosztály is tud segíteni abban, hogy a bejelentéskor milyen csomagolási és mennyiségi jellemzők kerültek megadásra és a benyújtott magyar nyelvű címkén milyen nettó mennyiség szerepel.

Ehhez a termék pontos megnevezése és a forgalmazó megjelölése szükséges.

 

III. Esettanulmány

Intézetünk egy panaszügy kapcsán találkozott egy gyógyszertári esettel, ahol egy vásárló teljes joggal azt sérelmezte, hogy az ügyeleti ablaknál elkérték bankkártyáját, majd PIN-kódját is és a fizetést úgy bonyolította le az ügyeletet tartó személy, hogy a vásárló nem tudta követni ennek folyamatát, nem látta az eszközt.

Elvileg minden bankkártyás ügyfélnek tudnia kell, hogy nem kerülhet ki ellenőrzése alól a bankkártyája, egészségkártyája. Neki kell azt lehúzni vagy érinteni. Teljesen elfogadható, hogy ha az ügyfél a kártyát (esetleg telefont, okoseszközt) átadja a gyógyszerész vagy szakasszisztens kollégának, de ebben az esetben is mindvégig látnia kell a fizetés folyamatát.

Nem képzelhető el, hogy egy másik terminálon, távol az ügyféltől történjen a fizetési művelet. Ha üzemzavar miatt mégis hasonló beavatkozásra van szükség, annak az ügyfél megfelelő tájékoztatása mellett, a kártya visszaadásával, majd másik terminálhoz történő áthívással kell történnie. A PIN-kód megadása az eszközön pedig csak az ügyfél részéről történhet, sőt kifejezetten törekednünk kell arra, hogy ezt lehetőleg olyan módon tehesse meg, hogy sem az ellátásban résztvevő gyógyszerész vagy szakasszisztens kolléga, sem a várakozó vásárló ne lásson rá a műveletre.

Hivatásunk alapján nem egyszerű termékértékesítők vagyunk, gyakran – különösen ügyeleti körülmények között – kiszolgáltatott helyzetben van a vásárlónk. Ilyen körülmények között nagyon visszás olyan dolgot kérni vagy elvárni tőle, amiről jól tudjuk, nem megfelelő magatartás. A konkrét esetben jelezte a vásárló, hogy nem kívánja a PIN-kódot a kolléga kérésére sem megadni, kérte, hogy a terminált maga használhassa, végül a teljes elzárkózás miatt, kényszerből adta meg utóbbi adatot. A panasszal érintett magatartás tehát nem csak fizetési, hanem komoly etikai szabálytalanságot is megvalósíthatott.

Röviden az alapszabályok:

  • A fizetést a terminálon a vásárló bonyolítja le, maga érinti vagy húzza le a kártyát.
  • Ha nem kényelmes a számára vagy körülményes a fizetési terminál mozgatása, átvehetjük a kártyáját, de mind a terminál elhelyezésénél, mind a kollégák képzésénél vegyük figyelembe, hogy nem köteles átadni a kártyát a vásárló.
  • Az ügyfélnek a fizetési folyamat során látnia kell a kártyáját, nem vihetjük el, például egy másik terminálhoz, csak ha ezt a vásárló megengedi, és mindvégig látja a fizetési műveletet.
  • A PIN-kód megadását csak az ügyfél tudja elvégezni, mivel senki nem kérheti semmilyen körülmények között arra, hogy azt fedje fel.
  • Bármilyen is az ügyeleti kiszolgálás helyének kialakítása (technológiailag relatíve egyszerűen kivitelezhető, megfelelő, akár vezeték nélküli terminál kiválasztásával), a fizetési műveletek alapszabályait ügyeletben is biztosítanunk kell.

Minden egyéb kérdéssel forduljanak bizalommal a területileg illetékes tisztifőgyógyszerészhez, kollégáim elérhetőségét az alábbi linken találják meg.

A továbbiakban is minden fontos információról tájékoztatjuk Önöket.


Tisztelettel:

El Koulali Zakariás

országos tisztifőgyógyszerész

főigazgató-helyettes


Frissítve: 2024.04.09 16:38