Tisztelt Gyógyszerész Asszony!
Tisztelt Gyógyszerész Úr!
Az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet (a továbbiakban: OGYÉI) kiemelt fontosságúnak tartja a gyakorló gyógyszerészek megfelelő szintű tájékoztatását. Az utóbbi időszakban felmerült fontosabb kérdéseket a következők szerint foglaljuk össze:
I. Lejárt Favipiravir selejtezése
Tekintettel arra, hogy minden, ideiglenes forgalomba hozatali engedéllyel rendelkező favipiravir tartalmú készítmény az Állami Egészségügyi Tartalék kezeléséért felelős szerv tulajdona, az Országos Kórházi Főigazgatóság (a továbbiakban: OKFŐ) tájékoztatta hatóságomat a gyógyszertárakban található, lejárt felhasználhatósági idejű favipiravir tartalmú készítmények selejtezéséről. Az OKFŐ tájékoztatása szerint a lejárt felhasználhatósági idejű favipiravir tartalmú készítményeket nem kívánja visszavenni a gyógyszertárakból, így azokat a gyógyszertár a lakossági gyógyszerellátás során képződött gyógyszerhulladékkal kapcsolatos hulladékgazdálkodási tevékenységekről szóló 11/2017. (VI. 12.) EMMI rendelet szerint köteles leselejtezni, a többi, lejárt gyógyszer selejtezéséhez hasonlóan.
Kérem Önöket, hogy a selejtezésről minden esetben tételes selejtezési jegyzőkönyvet készítsenek, segítve ezzel a későbbi lehetséges ellenőrzések gördülékeny elvégzését.
II. Önellenőrzési segédlet
Hatóságom felismerve azt, hogy
- szükség van egy olyan tájékoztató anyag elérhetővé tételére, amely átfogóan ismerteti a gyógyszertárak tevékenységére vonatkozó szabályrendszert, ezáltal egységessé teszi a gyógyszertárak működését,
- a gyógyszertárak belső minőségügyi rendszere úgy fejleszthető, ha tudomásuk van a gyakorlatban fennálló, leggyakrabban előforduló hibákról, hiányosságokról,
- a hibák, hiányosságok ismerete lehetővé teszi a gyógyszerellátás minőségének fejlesztését,
megalkotta az „Önellenőrzési segédlet” című gyakorlati útmutatóját minden közforgalmú gyógyszertárban dolgozó személy ismereteinek bővítésére és gyakorlatának fejlesztésére.
A segédlet megtalálható a honlapunkon ITT.
III. Elektronikus vényre történő gyógyszerkiadás
A jogszerű gyógyszerkiadási folyamat befejező része a gyógyszerátvétel szabályos dokumentálása, melyről az emberi felhasználásra kerülő gyógyszerek rendeléséről és kiadásáról szóló 44/2004. (IV. 28.) ESZCSM rendelet tartalmaz előírást az alábbiak szerint:
20/A. § (4) Ha a gyógyszerrendelés elektronikus vényen történt, a gyógyszer kiadója kiadási igazolást készít, és a gyógyszer átvételét a kiadási igazoláson a gyógyszert kiváltó személy aláírásával vagy az aláírást rögzítő eszközzel vagy a jogosult átvevő személyét igazoló azonosítóval elismerteti.
Ezt a rendelkezést egészíti ki az egészségügyi és a hozzájuk kapcsolódó személyes adatok kezeléséről és védelméről szóló 1997. évi XLVII. törvény a nem saját felhasználás céljából történő gyógyszerátvétel dokumentálása tekintetében, mely szerint:
14./A. § (2b) Ha az EESZT útján kiállított vényt kiváltó személy a vény kiváltását nem a saját TAJ szám közlésével kezdeményezi, a gyógyszer, a gyógyászati segédeszköz 35/B. § szerinti csatlakozott kiszolgálója a 4. § (2) bekezdés s) pontjában foglalt célból e személy
a) személyazonosságát ellenőrzi, valamint
b) nevét és az a) pont szerinti ellenőrzés során bemutatott, személyazonosításra alkalmas okmánya azonosítóját rögzíti.
Az elektronikus vényre történő gyógyszerkiadás esetén tehát e két rendelkezés maradéktalan betartása garantálja a gyógyszerátvétel folyamatának teljes jogszerűségét.
Minden egyéb kérdéssel forduljanak bizalommal a területileg illetékes tiszti(fő)gyógyszerészhez. Kollégáim elérhetőségét az az alábbi linken találják meg. A továbbiakban is minden fontos információról tájékoztatjuk Önöket.
A kiegyensúlyozott, biztonságos gyógyszerellátás érdekében az OGYÉI a gyógyszertárvezetők és minden gyógyszertárban dolgozó gyógyszerész, szakdolgozó együttműködését kéri.
Munkáját megköszönve kívánok jó egészséget!
Tisztelettel:
El Koulali Zakariás
országos tisztifőgyógyszerész
főigazgató-helyettes