A gyógyszerek gyógyszertáron kívüli forgalmazását elősegítő elektronikus információs rendszer minősítésének elvei
A gyógyszertáron kívül történő
gyógyszerforgalmazás egyik feltétele, hogy az erre jogosult kiskereskedelmi
tevékenységet folytató üzlet nyitvatartási ideje alatt a fogyasztók részére
folyamatosan rendelkezésre álló, a gyógyszerek biztonságos alkalmazásához
szükséges tájékoztatást nyújtó, az OGYÉI által minősített információs rendszert
működtet. Ennek igazolására az engedély iránti kérelemhez mellékelni kell a már
minősített rendszerek valamelyikének jogszerű használatát igazoló szerződést,
vagy a működtetni kívánt rendszer OGYÉI minősítését.
Az OGYÉI által már minősített információs rendszerek:
- Teladoc Hungary Kft. (korábbi néven Advance Medical Hungary Kft.)
- Dr. Diag
- Dr. Info
- Gyógypont
- Gyógyszerfutár Kereskedelmi és Szolgálató Kft.
- HC Pointer Kft.
- INFOScan
- PharmOut
- QB-Pharma
- MDD 2002 Kft.
- Novodata Rt.-Pharmainfo Plussz
- Corvax Kft.
A minősítő eljárás
Az üzletekben a gyógyszerforgalmazást az OGYÉI engedélyezi. A minősítésre az engedélyezési eljárás részeként abban az esetben kerül sor, ha a kérelmező az OGYÉI által korábban nem minősített információs rendszert működtet.
A kérelmező minősítésre megküldi az OGYÉI
részére az információs rendszert és kéri annak minősítését.
A minősítési során az OGYÉI megvizsgálja, hogy a rendszer
· gyógyszernév alapján keresve biztosítja-e (a R. 43.
§ (2) bekezdés szerint) a betegtájékoztató teljes tartalmához való hozzáférést,
különösen a gyógyszer alkalmazásával (pl. adagolás, mellékhatások és mit kell
ilyenkor tenni, mennyi ideig alkalmazható orvosi ellenőrzés nélkül, stb.), más
gyógyszerekkel történő együttes alkalmazásának lehetőségeivel és veszélyeivel
(kölcsönhatások) információ biztosítását;
· a gyógyszer árát (ez olyan általános adat, amit minden vásárlás előtt biztosítani kell);
· a rendszer működtetője honnan (mennyire megbízható forrásból) szerzi ezeket az adatokat,
· van-e írásos szabályzat arra vonatkozóan, hogy az előzőekben bemutatott, gyakran változó adatokat milyen gyakorisággal frissítik;
· az adatbevitel pontosságát milyen (írásban rögzített) elemi minőségbiztosítási szabályok biztosítják?
· a gyógyszer árát (ez olyan általános adat, amit minden vásárlás előtt biztosítani kell);
· a rendszer működtetője honnan (mennyire megbízható forrásból) szerzi ezeket az adatokat,
· van-e írásos szabályzat arra vonatkozóan, hogy az előzőekben bemutatott, gyakran változó adatokat milyen gyakorisággal frissítik;
· az adatbevitel pontosságát milyen (írásban rögzített) elemi minőségbiztosítási szabályok biztosítják?
Általában elmondható, hogy a minősítéshez az OGYÉI részéről a rendszer
működtetőjénél végzett helyszíni szemle (megbeszélés) szükséges.
Az OGYÉI lehetőséget kíván kapni arra, hogy a minősítés tartalmát a későbbiek
során is — az elektronikus működés alapján — ellenőrizze.
Ha a rendszer a felsoroltakon kívül más — a minősítés során nem alapfeltétel —
szolgáltatásokat (pl. tünet megnevezésekor gyógyszerválasztás) is nyújt, az OGYÉI
ezek helyességét is vizsgálja.