OGYI/35570/2012 - Teva Gyógyszergyár Zrt.
a) a közzététel
napja
2015. április 14.
b) az eljáró
hatóság megnevezése
GYEMSZI-OGYI
c) az ügy száma és
tárgya
OGYI/35570/2012,
gyógyszer-ismertetési tevékenység ellenőrzése
d) a jogsértő
neve
Teva Gyógyszergyár Zrt.
e) a
megállapított tényállás összefoglaló ismertetése
I.
Ügyfél által beadott dokumentáció alapján GYEMSZI-OGYI
megállapította, hogy Ügyfél egy általa szervezett rendezvénysorozat keretében
négy esetben a csekély mértéket (4.650 Ft/fő) meghaladó összegű vendéglátást
nyújtott a rendezvény résztvevőinek és ezzel megsértette a Gyftv. 14. § (2)
bekezdésében foglaltakat.
II.
GYEMSZI-OGYI egészségügyi szakemberek rendezvényen
történő részvételének támogatása kapcsán arra a megállapításra jutott, hogy a
támogatandó szakemberek kiválasztásának rendszere nem objektív szempontokon
alapult. A tanúmeghallgatások során egyértelművé vált, hogy a támogatás
elnyeréséhez a szakembereknek nem kellett indokolniuk részvételi szándékukat,
és ennek alátámasztásához szakértelmükkel, munkájukkal, nyelvtudásukkal
kapcsolatban semmilyen adatot nem kellett megadniuk Ügyfél részére. Részvételi
szándékukat nem kellett írásban eljuttatni Ügyfélhez, elegendő volt az
ismertető személyeken keresztül szóbeli kéréssel fordulni Ügyfél felé.
Egyértelműen megállapítható, hogy Ügyfél a támogatás iránti kérések
elbírálásakor nem vett figyelembe nyelvtudásbeli szempontokat, továbbá nem
vette figyelembe, hogy a támogatásban részesített szakember folytatott-e az
adott konferencia tematikájával összhangban álló kutatói tudományos, illetve
oktató, publikációs vagy gyakorló szakorvosi tevékenységet, amely szakmailag
indokolta volna a rendezvényen történő részvételét.
Megállapítást nyert, hogy a támogatott szakemberek
esetenként úgy vettek részt angol nyelvű szakmai rendezvényeken, hogy nem
mindegyikük rendelkezett megfelelő, a szakmai előadások megértéséhez szükséges
nyelvtudással.
A szakmai rendezvényen való részvétel támogatási
lehetőségének jogalkotó által biztosított célja, hogy az egészségügyi és
tudományos tevékenységet folytató szakemberek a tevékenységükkel,
szakterületükkel összefüggő többlet ismerteket szerezhessenek, amely ismeretek
hozzájárulnak a magasabb színvonalú munkavégzéshez. GYEMSZI-OGYI kialakult
gyakorlata szerint egy adott szakmai rendezvényen való részvétel akkor
teljesítheti be tudásgyarapító hatását, ha az ott elhangzó előadások valóban a
szakember tevékenységével összefüggő szakmai előadások, amelyek a szakember
számára érthető nyelven hangzanak el. Az érthetőség követelménye nem teljesült
maradéktalanul több konferencián való részvétel támogatása esetében,
tekintettel arra, hogy a résztvevő szakemberek közül többen nem rendelkeztek
megfelelő angol nyelvtudással, miközben a konferenciák angol nyelven zajlottak.
Az előadások nyelve az angol nyelv volt, ezért azok megértéséhez a beszélt
szakmai angol nyelv ismerete szükséges lett volna, ennek hiányában a kollégák
által rögtönzött, esetleges fordítás, nem volt alkalmas arra, hogy a szakember
a tudományos előadás tartalmát megértse, és ezáltal, a részvételének célját,
tehát a tudásának gyarapítását elérje.
GYEMSZI-OGYI megállapította, hogy mind a
2011. június 22-30. között San Diegóban tartott „American Diabetes
Association’s 71st Scientific Session” elnevezésű, mind a 2012. július 7-13.
között, Philadelphiában tartott „American Diabetes Association’s 72nd
Scientific Session” elnevezésű rendezvény elsősorban a magasan kvalifikált
diabetológus szakembereknek szóltak; azokon az általános orvosi gyakorlatot
folytató 36 fő (San Diego) és 35 fő (Philadelphia) háziorvos részvétele és így
a részvételük támogatása sem volt indokolt.
GYEMSZI-OGYI megállapította, hogy a
2011. július 21-27. között, Vancouverben tartott „International Academy of
Cardiology 16th World Congress on Heart Disease” elnevezésű, magas tudományos
kutatói alapképzettséggel rendelkező orvosok, tudományos kutató és publikációs
tevékenységben aktívan résztvevő, általában tudományos fokozattal rendelkező
szakemberek és gyakorló kardiológus szakorvosok részére szervezett konferencián
Ügyfél által támogatott általános orvosok, háziorvosok, alapfokú gyógyításban
tevékenykedők részvételének biztosítása - azok szakterülete alapján -
szakmailag nem volt indokolt.
Az „American Diabetes Association's 71st Scientific
Session” (San Diego, USA - 2011. június 22-30.), az „American Diabetes
Association's 72nd Scientific Session” (Philadelphia, USA2012. július 7-13.)
című konferenciák, az American Heart Association Session 2011 (Orlando, USA -
2011. november.10-16) valamint az International Academy of Cardiology 16th
World Congress on Heart Disease (Vancouver,2011. július 21-27.) konferenciák
programjának vizsgálatát követően GYEMSZI-OGYI megállapította, hogy az adott
konferenciák esetében voltak azonos témakörben közelebbi helyszínen
megrendezett olyan konferenciák, amelyek az Ügyfél által támogatott háziorvos
szakemberek számára sokkal inkább relevánsak, és megfelelőbb szakmai
tapasztalatot biztosító rendezvények lettek volna. Az USA-ban rendezett szakmai rendezvények a
magas tudományos kutatói tevékenységben résztvevő szakemberek felkészültségéhez
igazodó rendezvények voltak, amelyeken elsősorban a tudományos kutató és
publikációs tevékenységben aktívan résztvevő tudományos fokozattal rendelkező
szakemberek és gyakorló szakorvosok számára nyújtottak a tevékenységük során
hasznosítható ismereteket, ezért ilyen kompetenciával rendelkező orvosok
esetében lett volna indokolt a természetbeni támogatás, hiszen ilyen esetekben
nem lett volna biztosítható közelebbi helyszínen a megfelelő erőforrás,
szakértelem. Ügyfél által támogatott háziorvosok vonatkozásában azonban
megállapítható, hogy szakterületek esetében közelebbi európai helyszíneken
megrendezésre került konferenciákon is biztosított volt a megfelelő
szakértelem. Ezeken a konferenciákon háziorvos szakemberek részvételének
támogatása nem felelt meg a Gyftv. 14. § (5) bekezdésében foglalt
követelményeknek.
GYEMSZI-OGYI megállapította (Ügyfél nyilatkozatával is
alátámasztottan), hogy a külföldi rendezvényeken való részvétel támogatása
alkalmas volt arra, hogy jutalmazási funkciót töltsön be az egészségügyi
szakemberek vonatkozásában, tekintettel arra is, hogy Ügyfél saját
alkalmazottait is ilyen rendezvényeken való részvétellel jutalmazta több ízben.
A
hivatkozott konferenciákon való részvétel – figyelemmel a résztvevők
nyelvtudásbeli hiányosságaira is – alkalmas volt a Gyftv. 14. § (1)
bekezdésében foglaltak megsértésére.
III.
GYEMSZI-OGYI az Ügyfél által megrendelt piackutatások
jogszabályi megfelelőségének vizsgálata során a következőkre jutott.
A Gyftv. 3. § 10. pontja szerint kereskedelmi
gyakorlatnak minősül a gyógyszer értékesítésének vagy fogyasztásának
előmozdítására irányuló bármely tájékoztatás, tevékenység, megjelenítési mód,
marketing vagy egyéb kereskedelmi kommunikáció. A piackutatási tevékenység a
vállalati marketing részeként olyan tevékenységként értelmezhető, ami a vevők,
vagy felhasználók igényeinek kielégítése érdekében elemzi a piacot, meghatározza az eladni kívánt
termékeket és szolgáltatásokat, megismerteti azokat a fogyasztókkal,
illetve kialakítja az árakat. GYEMSZI-OGYI megítélése szerint egy
üzleti alapon működő vállalkozásnál a piackutatási tevékenység szervesen
illeszkedik a termékértékesítés folyamatába, és közvetlen kapcsolatban áll a
gyógyszerek fogyasztásának előmozdítására irányuló üzleti céllal, így a Gyftv.
hivatkozott definíciója szerint kereskedelmi gyakorlatnak minősül.
A Gyftv 18. § (1) szerint a gyógyszerrel és
gyógyászati segédeszközzel kapcsolatos kereskedelmi gyakorlat megsértéséért az
felel, aki a kereskedelmi gyakorlat tekintetében önálló foglalkozásával vagy
gazdasági tevékenységével összefüggő célok érdekében jár el, és a kereskedelmi
gyakorlattal érintett gyógyszer, illetve gyógyászati segédeszköz értékesítése,
eladásának ösztönzése közvetlenül érdekében áll. A hivatkozott jogszabályhely
(2) bekezdése kimondja, hogy az (1) bekezdésben meghatározott személy felel
akkor is, ha a kereskedelmi gyakorlatot szerződés alapján más személy valósítja
meg az (1) bekezdésben meghatározott személy érdekében és javára. Jelen
eljárásban elmondható, hogy a piackutató cégek voltak azok a személyek, amelyek
a szerződések alapján az Ügyfél érdekében és javára kifejtették a fent
hivatkozott anyagi előny juttatására irányuló kereskedelmi gyakorlatot, így
Ügyfél felelőssége megállapítható. GYEMSZI-OGYI ugyanakkor enyhítő
körülményként értékelte Ügyfél felelősségének megállapításánál, hogy a
piackutatással megbízott vállalkozó üzleti tevékenységének az orvosok felé
megnyilvánuló aspektusainak ellenőrzésére (ideértve az orvosok rendelkezésre
állásának idejét; az egyes kitöltött tesztek, felvett mélyinterjúk minőségét; a
kitöltés körülményeit stb.) Ügyfélnek korlátozott ráhatása volt.
Ügyfél nyilatkozata alapján megállapítást nyert, hogy
sales és marketing döntéseinek meghozatalához használta fel a megrendelt
piackutatási eredményeket, annak érdekében, hogy a hatékonyabb promóciós
tevékenységével növelhesse gyógyszereladásait.
Ügyfél megbízásából, az ő érdekében végzett
piackutatások tehát a Gyftv. 3. § 10. pontja szerinti kereskedelmi gyakorlatnak
minősültek, amelyek sértik a Gyftv. 14. § (1) bekezdésében foglaltakat azáltal,
hogy a feltűnően értékaránytalan díjazással jogellenes anyagi előnyben
részesültek a rendelésre jogosult szakemberek. A Gyftv. 18. § (2) bekezdése
értelmében Ügyfél felel a jogellenes kereskedelmi gyakorlat folytatásáért,
tekintettel arra, hogy a kereskedelmi gyakorlatot szerződés alapján a megbízott
piackutatással foglalkozó gazdasági társaság Ügyfél érdekében valósította meg.
GYEMSZI-OGYI megítélése szerint több esetben
értékaránytalanság állt fenn egyes piackutatásokkal kapcsolatosan az orvosoknak
kifizetett összegek, valamint az azok alapját képező tevékenység, illetve annak
eredménye között. Megállapítást nyert továbbá, hogy egyes esetekben a piackutató
számára kifizetett vállalkozási díj és az általa nyújtott szolgáltatás,
teljesítés között is értékaránytalanság áll fenn.
A GYEMSZI-OGYI megállapította, hogy az egyes
piackutatásokban alkalmazott 150.000 Ft-os óradíjak az alkalmazott szokásos
piaci áraknál lényegesen magasabbak voltak. Ezt a megállapítást alátámasztja az
is, hogy a sokkal kreatívabb munkabefektetést és nagyobb hozzáadott értéket
képviselő szakmai témájú előadások kapcsán, ahol a felkészülési és előadási idő
–az előadás helyszínén való megjelenéssel együtt - 5-20 órára tehető, az Ügyfél
általi kifizetések mindösszesen egy-kétszázezer Ft-os nagyságrendűek voltak.
Megállapítást nyert tehát, hogy egészségügyi
szakemberek részére mindösszesen 73.944.600 Ft összeget fizetett ki az Ügyfél
megbízásából és érdekében tevékenykedő piackutató cég oly módon, hogy a
kifizetett díjak nem álltak arányban az általuk végzett tevékenységgel.
GYEMSZI-OGYI az Ügyfél megbízásából végzett
piackutatásokkal kapcsolatban – az egyes magatartások jogsértő mivoltának
megállapításán túl - számos olyan elemet tárt fel, amelyet aggályosnak, a
jövőben kerülendőnek tekint. Ezek az ellentmondások és aggályos gyakorlatok a
következők voltak.
Aggályosnak minősíthető az a gyakorlat, hogy egy
piackutató céggel megkötött szerződés tartalmazza azt a kitételt, hogy Ügyfél,
mint megrendelő közvetlen ráhatással rendelkezik a piackutatásokban részt vevő
orvosok kiválasztására.
f) a megsértett
jogszabályi rendelkezések megjelölése,
A
biztonságos és gazdaságos gyógyszer- és gyógyászatisegédeszköz-ellátás,
valamint a gyógyszerforgalmazás általános szabályairól szóló2006. évi XCVIII. törvény (Gyftv.)
14. § (1) , (2), (4) és (5) bekezdése.
g) a döntés
rendelkező része
HATÁROZAT
A biztonságos és gazdaságos
gyógyszer- és gyógyászatisegédeszköz-ellátás, valamint a gyógyszerforgalmazás
általános szabályairól szóló 2006. évi
XCVIII. törvény (a továbbiakban: Gyftv.) 19. §-ában foglalt felhatalmazás alapján a Gyógyszerészeti és Egészségügyi Minőség- és Szervezetfejlesztési
Intézet Országos Gyógyszerészeti Intézet Főigazgatóság (a továbbiakban:
GYEMSZI-OGYI) előtt a Teva Gyógyszergyár
Zrt. (1134 Budapest, Váci út 29.;
Cg. 09-10-000016) jogelődje, a Teva
Magyarország Gyógyszerforgalmazó Zrt. (2100 Gödöllő, Repülőtút 29.éri út 5., Cg. 13-10-040145); (a
továbbiakban: Ügyfél) gyógyszer-ismertetési tevékenységének ellenőrzése iránt, OGYI/35.570/2012. számon, 2012. szeptember 12. napján, hivatalból
indult eljárásban az alábbi
határozatot
hozom.
A Gyftv.
19. § (2) bekezdés c) pontjában foglalt felhatalmazás alapján megállapítom,
hogy az Ügyfél 2011. és 2012. évben gyógyszerek rendelésére és forgalmazásra
jogosultaknak szakmai rendezvényen történő részvételhez nyújtott indokolatlan
természetbeni támogatás biztosításával megsértette a Gyftv. 14. § (1), (4) és
(5) bekezdésében foglaltakat; valamint megállapítom, hogy az Ügyfél
megbízásából, az ő érdekében eljáró piackutató cégek által aránytalanul magas
díjak egészségügyi szakemberek részére történő kifizetésével megvalósult a
Gyftv. 14. § (1) bekezdésében foglaltakkal ellentétes anyagi előny nyújtása
rendelésre jogosult szakemberek számára, amely kereskedelmi gyakorlatért Ügyfél
a Gyftv. 18. § (2) bekezdése értelmében felelős; valamint megállapítom, hogy az
Ügyfél a gyógyszerek
rendelésére és forgalmazásra jogosultak részére nyújtott csekély mértéket
meghaladó vendéglátás biztosításával megsértette a Gyftv. 14. § (2)
bekezdésében foglaltakat; mindezekért megtiltom a jogsértő magatartások
további folytatását, és egyúttal a gyógyszerek ismertetésére vonatkozó
szabályok megsértése miatt Ügyfelet a Gyftv. 19. § (2) bekezdésének d) pontja szerint 48 000 000, - Ft –
azaz negyvennyolcmillió forint - összegű
pénzbírsággal
sújtom.
A bírságot a határozat
kézhezvételétől számított harminc napon belül kell megfizetni GYEMSZI-OGYI
Magyar Államkincstárnál vezetett 10032000-01490576-00000000
számú számlájára.
Ügyfél késedelmi pótlékot
köteles fizetni, ha pénzfizetési kötelezettségének határidőben nem tesz eleget.
A késedelmi pótlék mértéke minden naptári nap után a felszámítás időpontjában
érvényes jegybanki alapkamat kétszeresének 365-öd része.
Ha GYEMSZI-OGYI a
rendelkezésre álló adatok alapján megállapítja, hogy a jelen határozatban
elrendelt kötelezettség teljesítése határidőre nem vagy csak részben, vagy nem
az előírásoknak megfelelően történt, hivatalból elrendeli a végrehajtást.
Jelen határozat ellen a Gyftv. 19/A. §-a szerint
közigazgatási eljárás keretében fellebbezésnek helye nincs, azonban a határozat
kézhezvételétől számított 30 napon belül, jogszabálysértésre hivatkozással, a
közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló
2004. évi CXL. törvény (a továbbiakban: Ket.) 109. § (1) bekezdése szerint
kérhető annak bírósági felülvizsgálata a Fővárosi Törvényszéktől. A bírósági
felülvizsgálat iránt előterjesztett kérelmet három példányban, a Fővárosi
Törvényszékhez címezve, GYEMSZI-OGYI-nál kell előterjeszteni.