a) a közzététel napja
2019. november 20.
b) az eljáró hatóság megnevezése
OGYÉI
c) az ügy száma és tárgya
OGYÉI/17386/2016; ismertetési tevékenység ellenőrzése
d) a jogsértő neve
Janssen-Cilag Gyógyszerkereskedelmi Marketing Szolgáltató Kft.
e) a megállapított tényállás
összefoglaló ismertetése
I. Az Ügyfél által,
egészségügyi szakemberek részére, külföldi szakmai rendezvényeken való
részvétel támogatása során biztosított természetbeni ellátások
A tényállás feltárása során a hatóság
tudomására jutott, hogy az Ügyfél egészségügyi szakemberek részére rendszeresen
biztosít természetbeni ellátásokat külföldi és belföldi szakmai rendezvényeken
való részvétel céljából. A vonatkozó jogszabály szerint a természetbeni
támogatás kizárólag a rendezvényen történő részvétellel közvetlen
összefüggésben felmerülő kiadások fedezetére szolgálhat. Természetbeni
támogatásnak minősül az Ügyfél által biztosított vendéglátás is, de az csak
akkor tekinthető jogszerűnek, ha arra a rendezvényen történő részvétellel
közvetlen összefüggésben került sor. A rendezvénytámogatásokkal kapcsolatos
dokumentáció vizsgálata során az OGYÉI öt rendezvény esetében olyan
vendéglátást azonosított, amelyek tekintetében – az összes körülmény gondos
mérlegelése mellett – nem volt megállapítható a rendezvénnyel való közvetlen
összefüggés jogszabályi követelménye.
II. Terápiamenedzsment program kapcsán
feltárt indokolatlan díjazás
Az eljárás során a hatóság vizsgálta az
Ügyfél által, a vizsgált időszakban folytatott terápiamenedzsment programok
jogszerűségét, mely során az OGYÉI az egyik program kapcsán nem látta annak
megfelelő igazolását, hogy a programban részt vevő orvosok olyan feladatok
ellátásra szerződtek, amelyeket egészségügyi tevekénységük körében,
munkaidejükben amúgy nem lennének kötelesek ellátni, és ily módon a hatóság nem
találta az orvosok bevonását szakmailag indokoltnak a programba. Mindezekre
tekintettel az OGYÉI arra a megállapításra jutott, hogy a rendelésre jogosult
orvosokkal indokolatlan olyan szerződést kötni, amely az orvosokat olyan
feladatok ellátásáért részesíti külön díjazásban, amelyek egyrészt törvényi
kötelezettségként megjelenő tájékoztatási feladatuknak amúgy is részét képezik,
másrészt pedig a szakasszisztensek is el tudnak látni. Az OGYÉI megállapítása
szerint, ha egy rendelésre jogosult szakember egy olyan feladat ellátásáért kap
pénzbeli juttatást az Ügyféltől, amely egyébként is jogszabályi kötelezettsége
(vagy amelyet a programba szintén bevont szakasszisztens is el tudna látni), és
amely feladat elvégzésére az igény egyáltalában csak akkor merül fel, ha a
rendelésre jogosult szakember felírja az Ügyfél gyógyszerét, akkor ez a
juttatás nyújtása arra ösztönözheti az adott egészségügyi szakembert, hogy az
Ügyfél készítményének felírásakor a szakmai szempontok mellett anyagi
szempontokat is mérlegeljen, figyelemmel arra, hogy jelen esetben a hatóság
részletes bizonyítási eljárást folytatott arra nézve, hogy a fent nevesített
szerződési keretek az orvosra nézve milyen feladatokat telepítenek. Mindezekre tekintettel a hatóság
megállapította, hogy az Ügyfél és a rendelésre jogosult egészségügyi
szakemberek által megkötött terápiamenedzsment programmal kapcsolatos
szerződések jogszabályba ütköznek azáltal, hogy a szerződésekben, a rendelésre
jogosult szakemberek részére biztosított megbízási díj tiltott anyagi előny
juttatásának minősül, mivel olyan valós ellenszolgáltatás, ami a rendelésre
jogosult szakembernek napi munkavégzésétől eltérő, plusz teljesítést és
időráfordítást igényelt volna, nem került kikötésre a szerződésben.
III. Az egészségügyi szakemberekkel
kötött, külföldi szakmai rendezvényeken való részvétel támogatására vonatkozó
megállapodásokban foglalt extra díjazás
Az OGYÉI részletesen vizsgálta az Ügyfél
egészségügyi szakemberekkel fennálló szerződéses viszonyait, így különösen az
Ügyfél azon gyakorlatát, hogy az egészségügyi szakemberekkel kötött, külföldi
és belföldi szakmai rendezvényeken való részvétel támogatására vonatkozó
megállapodásokban, a rendezvényen való részvétel támogatásán túlmenően az
Ügyfél a rendezvényen résztvevő orvosokat anyagi juttatásban is részesíti. Az
Ügyfél elmondása alapján a támogatási szerződésekben rögzítésre kerül, hogy az
egészségügyi szakemberek a külföldi szakmai rendezvényen elhangzottakról
beszámolót készítenek az Ügyfélnek, vagy a szakmai rendezvényről a
szakterületen dolgozó munkatársak részére, a munkahelyükön előadást tartanak,
ezért cserébe meghatározott díjazásra jogosultak. Az OGYÉI a tényállás alapos
feltárását követően arra a megállapításra jutott, hogy az egészségügyi
szakemberekkel kötött, külföldi szakmai rendezvényeken való részvétel
támogatására vonatkozó megállapodásokban foglalt olyan díjazás, amelynek
ellenszolgáltatása a megállapodásokban nincs kifejezetten körülhatárolva és
nevesítve, továbbá amely díjazás mögött álló tevékenység az egészségügyi
szakember számára adott esetben a munkahelye által megkövetelt feladatként is
megjelenik, alkalmas lehet arra, hogy a támogatott egészségügyi szakembereket
jogszabályellenesen befolyásolják és a betegellátás szakmaiságát
veszélyeztessék. Aggályosnak találtatott továbbá az is, hogy az Ügyfél a
szerződésekben foglalt díjazás mögött álló szolgáltatás tényleges teljesülését
kizárólag jelenléti ív alapján ellenőrizte. Jóllehet az OGYÉI a vizsgált
kérdéskörben olyan hiányosságokat tárt fel, amelyek alkalmasak lehetnek arra,
hogy a jogszabályok sérüljenek, ugyanakkor kifejezett jogszabálysértést a
bizonyítási eljárás során ezzel kapcsolatosan nem állapított meg, így a
kifogásolt gyakorlatot a bírság kiszabásakor sem vette figyelembe. A hatóság az
Ügyfél számára a jövőre nézve ajánlásként fogalmazta meg, hogy az egészségügyi
szakemberekkel kötött, külföldi szakmai rendezvényeken való részvétel
támogatására vonatkozó megállapodásokban a szakmai beszámoló kötelezettségét az
Ügyfél a jövőben nevesítse, továbbá annak tényleges teljesítését a jelenléti
ívek beszerzésén túlmenően is ellenőrizze.
f) a megsértett jogszabályi
rendelkezések megjelölése
A Gyftv. 14. § (1) és (4)
bekezdéseiben foglaltak.
g) a döntés rendelkező része
HATÁROZAT
A biztonságos és gazdaságos gyógyszer- és gyógyászatisegédeszköz-ellátás, valamint a gyógyszerforgalmazás általános szabályairól szóló, 2006. évi XCVIII. törvény (a továbbiakban: Gyftv.) 19. § (1) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján, az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet (a továbbiakban: OGYÉI) nevében eljárva, a Janssen-Cilag Gyógyszerkereskedelmi Marketing Szolgáltató Kft. (székhely: 1123 Budapest, Nagyenyed utca 8-14.; cg.:01-09-175532; adószám: 13216281-2-44, a továbbiakban: Ügyfél) ismertetési tevékenységének ellenőrzése iránt, OGYI/17386/2016. számon, 2016. április 4. napján, hivatalból indult eljárásban, a Gyftv. 19. § (2) bekezdés c) pontjában foglalt felhatalmazás alapján
megállapítom,
hogy az Ügyfél azon gyakorlatával, miszerint egészségügyi vagy tudományos tevékenységet folytató személyek számára, külföldi szakmai rendezvényeken történő részvételhez olyan természetbeni támogatásokat nyújtott, amelyek a rendezvényen történő részvétellel nem álltak közvetlen összefüggésben, megsértette a Gyftv. 14. § (4) bekezdésében foglaltakat; továbbá az Ügyfél a gyógyszerek rendelésére jogosult egészségügyi szakemberekkel kötött betegedukációs szerződésekben foglalt meghatározott rendelkezésekkel megsértette a Gyftv. 14. § (1) bekezdésében foglaltakat, ezért a Gyftv. 19. § (2) bekezdésének c) pontja szerint
megtiltom
a jogsértő magatartás további folytatását és a Gyftv. 19. § (2)
bekezdésének db) pontja szerint
7 500 000 Ft –
azaz hétmillió ötszázezer millió forint – összegű
pénzbírsággal sújtom.
A bírságot a határozat kézhezvételétől számított harminc napon belül kell megfizetni az OGYÉI Magyar Államkincstárnál vezetett 10032000-01040353-00000000 számú számlájára.
Az
Ügyfél késedelmi pótlékot köteles fizetni, ha pénzfizetési kötelezettségének
határidőben nem tesz eleget. A késedelmi pótlék mértéke minden naptári nap után
a felszámítás időpontjában érvényes jegybanki alapkamat kétszeresének 365-öd
része.
Ha az
OGYÉI a rendelkezésre álló adatok alapján megállapítja, hogy a jelen
határozatban elrendelt kötelezettség teljesítése határidőre nem vagy csak
részben, vagy nem az előírásoknak megfelelően történt, hivatalból elrendeli a
végrehajtást.
Jelen határozat ellen a Gyftv. 19/A. §-a szerint közigazgatási eljárás keretében fellebbezésnek helye nincs, azonban a határozat kézhezvételétől számított 30 napon belül, jogszabálysértésre hivatkozással, a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény (a továbbiakban: Ket.) 109. § (1) bekezdése szerint kérhető annak bírósági felülvizsgálata a Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróságtól. A bírósági felülvizsgálat iránt előterjesztett kérelmet a Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bírósághoz címezve, az OGYÉI-nél kell előterjeszteni.
Mejegyzés: A határozat bírósági felülvizsgálata jelenleg folyamatban van.